Wat moet ik met de tegenstrijdige uitkomsten van een IQ-test?
Ik ben recentelijk (nog) gediagnosticeerd met een ongespecificeerde verstandelijke beperking,
gebaseerd op de uitslagen van twee intelligentie onderzoeken welke ik afgenomen heb in mijn kinder tijd en later jeugd, inmiddels ben ik 32 jaar, en heb ik zonder moeite de vmbo theoretische leerweg diploma met succes behaald, waarbij vreemd genoeg een IQ van rond de 100 voor nodig is, om deze aan te kunnen, aangezien de score van 71 de 100 tegenspreekt, vraag ik me af wat nou echt waarde kent, de standaard IQ testen, of je school diploma? Aangezien je volgens mij niet zwakbegaafd en normaal begaafd tegelijk kunt zijn. Met andere woorden, wat kan en wat moet ik met deze tegenstrijdige uitkomsten ?
Als je vaak zo'n tests doet, dan krijg je betere scores. Waarom zo'n test vaak doen? Denk maar aan sollicitaties. Ik ken mensen die bij de eerste keer een gewone uitslag hadden en op het einde van de reeks minstens vijftien punten waren gestegen.
Zelf heb ik er ook eens eentje gedaan waar ik blijkbaar een diepe diepe diepe slechte indruk gegeven heb want ik had nog geen 70. Dat lijkt me ook niet correct te zijn. Dit alles was reactie.
Even als antwoord. De bazen kijken graag naar cijfertjes, maar het diploma moet er zijn voordat ze nog maar naar cijfertjes willen kijken. PS: een IQscore is niet voor de rest van je leven. Doe de test opnieuw als je meer wil weten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.