Stoornis, psychische ziekte/aandoening/afwijking, welke termen gebruikt de psychiatrie zelf?
Ik lees de laatste dagen een aantal vragen over hoe een term geclassificeerd moet worden, waarbij ik me dan afvraag wat die classificatie dan zou betekenen, of wat het de vrager zou helpen. Mijn vraag is dus, welke termen gebruikt de "psychiatrie" zelf en wat zeggen die classificaties dan? Met andere woorden, welke informatie geeft een classificering waarmee je een beter beeld kan krijgen van de genoemde aandoening/afwijking/stoornis?
Hij vormt zich eerst een beeld van de patiënt en raadpleegt eventueel pas daarna het Handboek.
Het Handboek is bedoeld voor professionals in de psychiatrie die zich richten op de diagnostiek en behandeling van psychische ziekten.
De DSM-5 is niet bestemd voor leken om na te gaan of men zelf of iemand anders aan een psychische stoornis lijdt, welke dat dan eventueel zou kunnen zijn of om er een beter beeld van te kunnen krijgen.
Patiënten met een psychiatrische stoornis kunnen deze stoornis nooit zelf beoordelen, de diagnose van een stoornis is een interpretatie van de feiten. Patiënten ontkennen (deels) deze feiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.