Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kan mijzelf kietelen, blijkt dat inderdaad begin van schizofrenie te zijn?

Al jaren weet ik dat ik mijzelf kan kietelen door bijvoorbeeld met mijn hand over mijn arm te strijken. Ik krijg dan ook kippenvel. Wel is het zo dat als ik bewust mijn aandacht echt richt op mijn arm het niet zo is. Nu las ik dat eigenlijk alleen mensen met (beginnende) schizofrenie dit zichzelf kunnen kietelen. Is dit echt zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
4.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schizofrenie zoals dat een andere persoonlijkheid je eigenlijk kietelt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga je hierdoor ook lachen? Kietelen zonder lachen is geen kietelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
volgens mij bedoel jij kribbelen over je arm en ja dit kan je zelf voelen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, dat is echt niet zo.
Schizofrenie is vooral het horen van stemmen, en het zien van dingen die er niet zijn.
Alleen als je een stem hoort die je opdraagt jezelf te kietelen zou het een begin van schizofrenie kunnen zijn.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het was inderdaad naar aanleiding van de reactie die ook iemand anders hier in de reacties aangeeft. Onder andere nav dit artikel: https://www.knowhownu.nl/2014/12/26/waarom-kun-je-jezelf-niet-kietelen/
Er is inderdaad een onderzoek dat lijkt aan te tonen dat mensen met schizofrenie-achtige kenmerken zichzelf kunnen kietelen. Of je dan ook daadwerkelijk schizofrenie gaat krijgen (of hebt) is zo niet te zeggen,want daar zijn natuurlijk veel meer symptomen voor nodig.

"De hersenen herkennen de handeling als een vrijwillige en als gevolg daarvan slaagt het er niet in dezelfde gevoelens op te wekken als wanneer iemand door een dierbare wordt gekit.

Een team van wetenschappers heeft echter ontdekt dat schizofrenie het voorspellende proces verstoort dat de hersenen informeert dat een handeling vrijwillig is.

De onderzoekers, van de universiteit van Lille in Frankrijk, schreven: 'Succesvolle zelfgekriebel [wordt] geassocieerd met frequentere zelfrapportages van ongebruikelijke perceptuele ervaringen (zoals bovennatuurlijke ervaringen) en passiviteitservaringen in het bijzonder (zoals een gevoel van zijn onder controle van een externe kracht of macht)."
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dailymail is niet echt één van de betrouwbaarste bronnen.
erotisi
6 jaar geleden
Zie ook https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810016300174
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben ook erg van de wereld als het wel gebeurd. Klinkt allemaal wat dramatisch zo maar dat valt ook wel mee. Ik ga het eens bespreken met een arts!
iedereen kan zichzelf kietelen. Als ik over mijn arm kriebel, vooral bovenarm binnenkant, dan krijg ik ook kippenvel. Mijn dochtertje heeft precies hetzelfde. En zo ken ik nog wel meer mensen die zichzelf kunnen kietelen, al dan niet op dezelfde plaats. Ik zou me geen zorgen maken hoor.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding