Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor behandelingen zijn er allemaal voor een depressie?

Ik heb nu ong. 4 jaar een zware vorm van depressie. Ik ben bij verschillende psychologen geweest en ben vier maanden opgenomen in een kliniek en heb medicatie. Dit alles heeft niets tot weinig geholpen.
Nu drijgt er een gedwongen opname te komen. Maar dat wil ik echt niet.
Mijn laatste opname is echt een hel voor mij geweest...
Nu is mijn vraag wat voor behandelingen zijn er allemaal, want als ik een behandeling heb die helpt hoef ik niet opgenomen te worden.

Graag zoveel mogelijk opties
Groetjes mij!

Toegevoegd na 1 uur:
Please ik heb snel een antwoord nodig

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn veel soorten behandelingen voor een depressie, maar het ligt er natuurlijk wel aan in welke vorm je depressie zich openbaart. Psychologen en/of psychiaters weten natuurlijk het beste wat geschikt is.

Onder behandelingen vallen:
- behandeling met medicatie (zoals antidepressiva). Dit loopt vaak via een psychiater die de dosis bepaald en goed blijft volgen welke invloeden het medicijn op je kan hebben.
- Cognitieve gedragstherapie (gesprekken over gebeurtenissen en hoe eigen gedachten hiermee samenhangen)
- Hart coherentie training (zorgt ervoor dat uw hartritme meer samenhangend wordt. Hierdoor gaan de hersenen sneller en meer accuraat werken)
- TMS (transcraniële magnetische stimulatie. Dit wordt vaak toegepast bij een depressie waarbij andere behandelingen niet hebben geholpen).
- Lichttherapie (wordt vaak ook ingezet bij de zogenoemde 'winterdepressies')
- ECT/Electro convulsieve therapie (bij deze behandeling worden de hersenen beïnvloed met behulp van elektrische stroom. In Nederland wordt deze behandeling weinig toegepast, maar het is toch wel degelijk een veilige en werkzame behandeling voor depressies.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing