Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vriend van mij heeft zichzelf twee keer geprobeerd op te hangen. Ik weet niet hoe ik hem moet helpen. Wat moet ik doen??

Gisternacht heeft hij thuis een strop etc. gemaakt, maar beide keren is het haakje gebroken vertelde hij. Om 3u snachts belde hij mij en ik was meteen naar hem toe gekomen. We hebben een goed gesprek gehad maar hij wilt dat ik het ABSOLUUT tegen niemand zeg. Ik ben overigens ook de enige die dit weet. Ik heb met hem gepraat over professionele hulp, maar dat staat hem helemaal niks aan. En aangezien hij niet wilt dat ik dit tegen iemand zeg, kan ik het ook niet tegen zijn moeder zeggen of zelf professionele hulp erbij halen. Volgens mij zou dat de problemen alleen maar erger maken als ik dat zelf wil doen. Maar hij wilt het niet. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Alstublieft help. Overigens, mijn vriend is 16 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

vraag hem eens naar de zelfmoordpreventie bellen,dit is volledig anoniem:

https://www.113.nl/

Je kunt snel aan de slag. Anoniem, vertrouwelijk en met je vaste psycholoog.
fremar
7 jaar geleden
Ook al wil je vriend dat je dit geheim houdt, beter is om zijn moeder in te lichten. Stel je voor dat het de 3e keer wel lukt!?

Ik begrijp wel dat je niet tegen zijn wens in wilt gaan, maar dat moet nu niet jouw reden zijn. Het gaat er om dat hij hulp krijgt en zo snel mogelijk. Dus praat met zijn moeder of met zijn vader en vertel wat je weet. Als vriend mag je hem niet in de steek laten, ook al ziet hij dat zelf anders.

Sla alarm, via zijn moeder of misschien via een anonieme hulplijn. Kijk maar, als je maar snel iemand alarmeert.

Succes en sterkte, Tim!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zeer erg om te horen maar dat het haakje gebroken is? misschien is het iemand die de aandacht probeert te trekken omdat hij zich eenzaam voelt!?
als hij echt van plan was dat te doen dan zou hij er wel voor zorgen dat dat "haakje" stevig genoeg is.
probeer eens met hem over de oorzaak van zijn problemen te spreken en waarschijnlijk zijn er diepliggende problemen die hij niet aankan. misschien ook daarom dat hij professionele hulp weigert...
ik weet ook niet hoe oud hij is maar in de puberteit voelen jongeren zich niet goed in hun vel en is dit slechts een peirode die hij door moet. ik heb dit ook eens met mijn puberende dochter voor gehad. ze had toen pillen geslikt die waarschijnlijk niet genoeg waren om gevaarlijk te zijn maar ze heeft me dan zelf in paniek geroepen waarschijnlijk omdat ze zich op dat ogenblik toch bedacht had en de stommiteit ervan ingezien had...
7 jaar geleden
Pech met wat hij wel of niet wilt. Hij heeft per direct hulp nodig. Dit zeg ik uit de grond van mijn hart als mens maar ook als hulpverlener.

Vaak denken mensen dat het enkel een schreeuw om aandacht is wat niet wegneemt dat ze het niet alsnog zullen gaan doen. Neem zulke opmerkingen dan ook altijd uiterst serieus. Je kan namelijk niet weten wat er in iemands hoofd omgaat. Hij heeft professionele hulp nodig. Of hij het nou echt of niet echt wil doen. Hulp is sowieso nodig. Licht zijn ouders in. Hij zal het je vroeg of laat dankbaar zijn. En geloof me hoe ontzettend schuldig jij je zou voelen als het hem de volgende keer wel lukt en je blijft achter met een : "wat als ik" gevoel. Just do it. Je doet zijn ouders hem maar ook jezelf een huge favor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het feit dat het telkens mislukt om dezelfde reden en hij jou dan meteen inlicht lijkt mij dat het niet zozeer is dat hij dood wil maar dat hij ook niet weet wat hij moet doen. Wanhoop, een schreeuw om aandacht. Kijk, als hij echt wil sterven was het hem wel gelukt, in plaats daarvan roept hij om hulp, dat komt niet en doet hij weer een actie. Dat betekent dat er nu wel actie ondernomen moet worden. Bewust of onbewust is dat zijn vraag op het moment. Tip bel je eigen huisarts, klinkt eaar maar je huisarts weet precies wat voor stappenplan er kan worden opgestart. Sterkte

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens, niet verkeerd bedoeld maar hij zadelt jou met een enorm geheim en probleem op wat jou ook niet in de koude kleren zal zitten. Het is echt belangrijk dat je ook om die reden hulp zoekt. Uiteindelijk moet zijn moeder het ook weten. Stel je voor dat hij toch zelfmoord pleegt en alleen jij wist van zijn plannen. Dat is ook niet eerlijk tegenover zijn moeder. Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing