welke boeken of dergelijke bestaan over het fenomeen dat je altijd degene bent die een stap achteruit (moet) zet(ten)?
ik heb een bijzonder raar patroon. hoewel ik meer en meer leer om me niet meer te bekommeren over wat andere mensen van me denken, blijft er één ding me parten spelen. op de één of andere manier kom ik altijd in situaties waarbij ik op een "zij-plaats" komt.
Bv
- ik speel mee met een toneelstuk. we delen de rol omdat er zoveel opvoeringen zijn. hoewel ik als eerste deelnam, mag mijn medespeelster toch naar het persmoment.
- ik ben iemand aan het praten. mijn zus (of één van mijn vriendinnen) komt binnen. gelijk trekken zij de aandacht van mijn gesprekspartner naar zich toe en dat lukt altijd
- ik geef me op voor vrijwilligerswerk. wat later hoor ik dat er nog iemand hetzelfde wil doen. "doen we het toch gewoon samen" zeg ik. blijkt dat zij al meteen meer dingen mag doen dan ik.
Vroeger probeerde ik de aandacht terug te winnen, maar nu ga ik weg of hou me afzijdig (en voel me heel klein, onaantrekkelijk, dom...).
Het is een oud patroon, wellicht door iets uit mijn kindertijd. Maar ik weet niet hoe ik het moet benoemen. Dus het is heel moeilijk om uit te zoeken wat ik hierover kan lezen of dergelijke.
Heeft iemand hier tips? IK ZOEK GEEN GOEDE RAAD noch EEN OORDEEL (of dergelijke), enkel een tip voor een boek of docu of filmpjes of meditaties of.... Therapieën heb ik al genoeg gedaan.
Ik wil echt nu "zelfstudie" over het thema en zelfhulp.
Het kan toch niet dat ik de enige ben die dat heeft, dus er moet toch iets over bestaan (hoop ik toch).
bedankt alvast!
en ben overtuigd van mijn eigen kwaliteiten. die worden ook door anderen gehonoreerd maar dat interesseert me niet zo, wat anderen vinden. ik ga mijn weg.
maar dit is een diep patroon waar ik zicht op wil krijgen, ondanks alles blijft het me parten spelen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.