ik denk dat ik een stoornis heb, waar kan ik hiermee terecht als ik een diagnose wil?
ik denk dat ik mogelijk een of meerdere psychische stoornissen heb, en ik zit erover te denken om een diagnose te laten stellen. moet ik me hiervoor bij de ggz melden ofzo? en hoe kan ik het beste contact met ze opnemen? en als de diagnose eenmaal is gesteld, wie heeft hier dan inzage in (denk aan huisarts, ziekenhuis, school, werkgever, gemeente etc) en heb ik de macht zelf te bepalen wie dit kan inzien? alvast bedankt!
Veel eerstelijns psychologen zijn als zelfstandige werkzaam in hun eigen praktijk. Let goed op de kwalificatie van de eerstelijns psycholoog als je deze zelf benadert. Deze dient minstens ingeschreven te zijn bij het NIP.
Een doorverwijzing van de huisarts is meestal nodig om de kosten vergoed te krijgen. Ook een psychiater kan men consulteren zonder verwijzing van de huisarts. Dan moet men altijd zelf betalen. Tarieven zonder verwijzing ongeveer vanaf € 150,-- per zestig minuten (excl. BTW).
Een Psychiaters moet ingeschreven zijn in het BIG-register voor artsen én in het BIG-register voor psychotherapeuten.
https://www.nvvp.net/zoek-een-psychiater
bijv. www.thuisarts.nl
dat voelt misschien wat veiliger.
of anders misschien een mail sturen naar een vertrouwensarts.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.