Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat nadat ik op gesprek ben geweest bij een psygoloog mij niets meer kan herinneren ?

Elke keer als ik bij mijn psygoloog ben geweest ben ik helemaal verward, en kan ik niets meer terug halen van wat wij besproken hebben. Heel frustrerend.. ik vraag mij af of dit wel normaal is? Heb dit nog nooit eerder gehad. Ik probeerde een half uur nadat ik er geweest ben het op papier te schrijven. Maar het leek een zwart gat. Voor de rest onthou ik wel alles uit mijn dagelijks leven

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Geheugenklachten kunnen het gevolg zijn van psychische problemen. Een depressie of sombere stemming gaat vaak gepaard met een (tijdelijk) verminderd geheugen. Er is dan geen sprake van werkelijke geheugenvermindering, maar door de sombere stemming kan het denken wat vertraagd zijn. Ook hebben sombere of depressieve mensen minder aandacht en interesse voor de omgeving en gaat er veel langs hen heen. Het kan dan lijken of zij veel vergeten, terwijl in werkelijkheid de informatie niet is binnengekomen en dus ook niet opgeslagen had kunnen worden. Op dezelfde manier kunnen spanningen leiden tot geheugenproblemen; de aandacht en interesse voor de omgeving kunnen ook dan verminderd zijn, waardoor informatie niet wordt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben je bekend met de window of tolerance?
Als je hier goed in zit kan je je een gesprek vaan goed terug herinneren.
Als je erboven of eronder zit wil dat vaak niet, dan heb je onder zo'n hoge spanning een gesprek gevoerd dat je de emoties niet kan verwerken en dat voor (deels) geheugenverlies zorgt. Het is wel ergens in je hoofd opgeslagen maar je kan er dan niet bij.
In de link een uitleg over de window of tolerance, iets naar onder scrollen.
Als je in het midden zit kan je het meest uit je therapie halen, maar is ook voor de dagelijkse dingen in je leven
Ik weet niet voor wat voor klachten je onder behandeling bent, kan ook een vorm van dissociatie zijn, waarbij je vaak te maken hebt met hypoaurasel of hyperaurosel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing