Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je van niet slapen een psychose krijgen ?

goedemiddag ik slaap niet . echt vreselijk al vanaf zaterdag nu ben ik vreselijk bang dat ik een psychose kab krijgen wie kan mij geruststellen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Daar hoef je niet bang voor te zin. Allereerst is wat mensen ervaren als niet slapen veelal eerder slecht slapen, dat wil zeggen (veel) minder uren per nacht dan normaal. Soms zijn er periodes waarin je ook minder slaap nodig hebt en dat hoeft geen probleem te zijn.

Als je een tijd echt geheel niet slaapt of dommelt, kan er na enige tijd een gevoel ontstaan dat je als het ware los komt van de werkelijkheid, je wordt een beetje licht in je hoofd. Dit kan uiteindelijk weliswaar leiden tot een psychose, maar zulke ernstige situaties van niet slapen zijn vrij zeldzaam, en zulke gevolgen ook, zeker na zo'n korte periode.

Een paar dagen slecht slapen of wakker liggen vormt in de praktijk niet een noemenswaardig risico. Geeft het slapen je problemen met functioneren, dan is dat wel iets om met je huisarts te bespreken. Uit angst voor een psychose hoef je dat niet te doen, tenzij je daar al verschijnselen van voelt. Om je gerust te stellen kun je ook vragen of huisgenoten je een beetje in de gaten willen houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand kan je geruststellen; want je kunt van niet slapen inderdaad een psychose krijgen. ga daarom naar de huisarts.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing