Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn tips voor ad(h)d in examentijd (zonder medicatie)?

Ik heb een verwijzing van de huisarts gekregen en wordt nu onderzocht of ik ad(h)d heb. Waarschijnlijk is dit zo (ik word helemaal gek in mijn hoofd) maar wil en kan alleen nog niet met medicatie proberen voordat de examens beginnen (het lijkt me ook niet zo handig aangezien het voor sommigen negatief werkt). Ik moet dus mijn vwo examen in zonder medicatie met een hoofd dat giert van gedachten. Ik schrijf altijd mijn gedachten op het kladblaadje (die dan aan het einde van de toets helemaal vol staat). Maar hebben jullie nog andere tips voor tijdens de examentijd voor iemand met ad(h)d die geen medicatie neemt?

Toegevoegd na 11 minuten:
oja ff een frustratie: adhd is WEL echt en ik word er niet voor onderzocht omdat mensen mij irritant vinden, of omdat mensen me willen volstoppen met medicijnen, nee ik word gewoon helemaal GEK in mijn hoofd en het beperkt me! Adhd is echt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

meditatie heeft me heel goed geholpen. stil zitten in de stilte, en gewoon de binnenkant voelen en alles toelaten wat je voelt (dus ook onrust). gedachten mogen er zijn maar die je geeft er geen aandacht aan (dus als je denkt "dit helpt toch niet" blijft het bij die gedachte en ga je er niet over verder piekeren).
door meditatie verhoogt de concentratie.
stilte is sowieso belangrijk. geregeld momenten van stilte inbouwen. geen televisie geen muziek geen prikkels. gewoon stil.
wat me ook geholpen heeft is totaal iets anders, nl. schilderen (op papier). Dus een bezigheid waarin ik helemaal kan opgaan. Dat kan voor jou iets helemaal anders zijn.
niet dat ik er helemaal vanaf ben, ik blijf ADHD, maar ik kan me zo wel steeds beter concentreren als het moet.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb zo hoger onderwijs gehaald en nog enkele opleidingen. nu nog volg ik taalcursussen en door meditatie kan ik me beter concentreren op de leerstof. nog niet 100% maar echt veel beter.
en tussendoor schilder ik dus, mijn hoofd op iets helemaal anders zetten even. dat helpt voor me beter dan voor de televisie gaan hangen, waar er dan weer prikkels binnen komen.
liveisgreat
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing