Wat zijn tips voor ad(h)d in examentijd (zonder medicatie)?
Ik heb een verwijzing van de huisarts gekregen en wordt nu onderzocht of ik ad(h)d heb. Waarschijnlijk is dit zo (ik word helemaal gek in mijn hoofd) maar wil en kan alleen nog niet met medicatie proberen voordat de examens beginnen (het lijkt me ook niet zo handig aangezien het voor sommigen negatief werkt). Ik moet dus mijn vwo examen in zonder medicatie met een hoofd dat giert van gedachten. Ik schrijf altijd mijn gedachten op het kladblaadje (die dan aan het einde van de toets helemaal vol staat). Maar hebben jullie nog andere tips voor tijdens de examentijd voor iemand met ad(h)d die geen medicatie neemt?
Toegevoegd na 11 minuten:
oja ff een frustratie: adhd is WEL echt en ik word er niet voor onderzocht omdat mensen mij irritant vinden, of omdat mensen me willen volstoppen met medicijnen, nee ik word gewoon helemaal GEK in mijn hoofd en het beperkt me! Adhd is echt!
Het zal niet ineens gekomen zijn dat je last hebt van dat wat waarschijnlijk (een vorm van) adhd is. Met voeding kan je veel doen, maar dat is een lange termijn plan. Misschien weet je al dat je van bepaalde dingen last hebt, bijvoorbeeld van veel snoep. In het algemeen maakt meer vet en minder suikers eten rustiger. Natuur: wordt je daar rustig van? Ga dan bijvoorbeeld in de tuin, het park of het bos leren of tussendoor de natuur in. (het is lekker weer)
Nogal kort, zeker voor een iemand met een druk hoofd. Zoek je algemene tips, of vooral advies om tijdens het examen met je gedachten om te gaan? Tijdens examens e.d. is het vaak zo dat symptomen verergeren of juist het tegenovergestelde, door stress ontstaat een hyperfocus. Als je dat herkend is het mogelijk zelf hyperfocus op te leren wekken.
Bijvoorbeeld als het leren al dagen niet lukt en dan de nacht voor een tentamen van 02:00 tot 04:00 een hoeveelheid stof erin stampen waar anderen twee volle dagen over doen. Als jij je goed voelt met minder slaap, prima. (mocht het ooit een probleem worden denk dan nog eens aan o.a. de theanine uit het antwoord)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.