Wat kan ik doen tegen mijn rijangst?
ik heb sinds half december na 7 keer gezakt te zijn eindelijk mijn examen gehaald in utrecht. tijdens de lessen was ik nooit bang, maar nu ik zelfstandig moet rijden durf ik de snelweg niet meer op. ook in het donker en in de spits rijden vind ik heel erg eng. ik ben bang dat ik fouten maak bij het invoegen. en bamg voor een aanrijding. ik durf op de snelweg geen fouten te maken. gevolg is dat ik alleen maar banger wordt en me hierdoor laat beperken. ik durf niet met vrienden af te spreken. ik ben al wel op de snelweg geweest met een vriendin, met mijn ouders en alleen ook op zondag, maar daar blijft het bij. ik zie alleen maar doemscenario's. wi iedereen om me heen zegtcdat ik gewoon moet gaan rijden, maar dat durf ik dus niet. het gevolg is dat ik me rot voel omdat ik mezelf en mijn omgeving teleurstel. wie heeft er een goede tip?
https://www.psychologiemagazine.nl/advies/is-er-een-rijschool-voor-mensen-met-rijangst/
Instructeur: "Een natuurtalent zul je nooit worden"
Examinator: "Je hebt het niet in je"
Moeder: "pas op...kijk uit...rood licht...voetganger...oooooh..."
Broer: "Jij hebt geen rijbewijs, jij hebt een race licentie..." Eerst werd ik daar onzeker door. Totdat mijn vader een keer met mij mee reed en na 5 minuten in slaap viel. Toen ben ik me gaan realiseren dat de mening van de instructeur en een examinator niet belangrijk zijn. Want ik ben immers geslaagd. Dus dat doet er niet meer toe. Mijn broer heb ik gezegd dat hij kon ophoepelen en als hij mijn rijkunsten zo vervelend vond dat hij dan maar de trein moest nemen. En bij mijn moeder heb ik de auto aan de kant gezet, uitgestapt en gezegd dat ze zelf maar moest rijden...in Den Haag. Dat wilde ze niet. Waarop ik zei "Ik ook niet. Dus kijk maar wat je doet ik neem het OV wel naar huis." Ma heeft verder gereden. En ik maar commentaar: "rood licht...voetganger..." Werd ze boos. Waarop zij ook de auto aan de kant zette. Uitgepraat, ik heb haar alsnog naar huis laten rijden. Maar nooit meer dat probleem gehad. Wat ik wil zeggen is dat je blijkbaar prima kan rijden anders had je dat examen niet gehaald. In 7x dus...en wat dan nog? Ik moest het 3x doen. Je leert pas echt autorijden als je het zelf doet. De lessen moet je niet zien als leren autorijden. De lessen zijn niets meer dan "Het onder de knie krijgen van de bediening van een auto en de verkeersregels." Mijn advies. Laat de bijrijders voor wat het is. Pak op een rustig moment van de dag de auto en ga een stukje rijden. Alleen! Dat werkt echt het beste. Rij op plaatsen die je kent en doe rustig aan (maar geen 60 waar je 80 mag en kan lol). Laat je niet opjagen. De snelweg? Ik vind het heerlijk. Geen verkeer wat van alle kanten komt. Invoegen? Geef op tijd richting aan zodat men weet wat je wilt. Daarbij zijn andere bestuurders sneller geneigd ruimte te maken voor iemand die richting aan geeft. Anticipeer op het aankomende verkeer en bepaal vooraf al waar je wilt gaan invoegen (tussen welke auto's) Echt gewoon doen en vooral alleen.
-als 80 km wegen geen probleem zijn, kan je bijna overal komen, het duurt alleen iets langer. -slipcursus doen, meerdere nog beter, dat zou trouwens iedereen moeten doen. -een extra rijles nemen vind ik ook een goed idee.
Die persoon leidt je af van je stress en zorgen en zorgt er dus ook voor dat je niet zo snel aan doemscenario's denkt. Voor je het weet ben je op je eindbestemming!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.