Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer ben je verslaafd aan alcohol?

Vanwege mijn angst en moeilijkheden in sociale contacten en van daaruit ontstane depressie worstel ik al de laatste jaren met de problemen. Ik slik 2 antidepressiva (SSRI + TCA) en zonodig oxazepam of lorazepam. De angst kan ik met de Benzodiazepinen "tijdelijk" oplossen. Maar de depressie en ernstige zelfhaat blijft. Bovendien heb ik de laatste tijd ook wederom weer problemen met een goede vriend door mijn angsten. Omdat de depressie en verdriet mij teveel was geworden ben ik dinsdag begonnen met drinken van wijn (5%v ol). Ik vind alcohol zelf niet lekker, maar het is echt puur vanwege het verdoofde werking.

Nou vraag ik me toch af wanneer je nou verslaafd raakt aan alcohol? Wanneer moet ik dus echt weten dat ik op het randje van een verslaving sta en mijn alcohol gebruik verminderen?

Zelf hou ik een lijst bij om zo min mogelijk alcohol te nuttigen:

Dinsdag: 8 glazen wijn
Woensdag: 0
Donderdag: 8 glazen
Vrijdag: 10 glazen
zaterdag: 5 glazen
Zondag: 0 glazen

Picture for question
8 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Heel simpel : je bent alcoholist als je niet zonder kunt. En dat kan al zijn bij 1-2 glaasjes per dag (wat ik al rijkelijk veel vindt ; alcohol is voor bijzondere gelegenheden en niet voor dagelijks gebruik, maar ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken).

Omdat alcohol maatschappelijk zo geaccepteerd is, is het heel makkelijk om van een gelegenheidsdrinker een gewoontedrinker te worden, en vanaf daar is het nog maar een klein stapje naar probleemdrinker.

Als "norm" voor onmiskenbaar overmatig alcoholgebruik telt in Nederland op dit moment voor mannen 21 glazen per week, voor vrouwen 15 (dus mannen 3 drankjes oer dag, vrouwen 2. Ik tel er bij jou al 31, en als dit een doorsnee week was is de waarheid keihard : dan HEB je al een probleem.

Je zit niet meer op het randje maar hangt al met je handen aan de railing. Ik zou hier zo snel mogelijk hulp bij zoeken, een dag extra in de week ingelasten waarin je niet drinkt. en in elk geval die dagen dat ze er met liters tegelijk doorgaan beter n de smiezen houden. Het feit dat je wel aanvoelt dat het teveel is, geeft aan dat je nog in staat bent het om te buigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet of het nog nut heeft iets te zeggen over de gevaarlijke combinatie van alcohol en antidepressiva ; bij deze. Op je medicijnen zal ook absoluut staan vermeld dat je alcohol moet vermijden.

http://sulla-salute.com/gezondheid/geestelijke-gezondheid/antidepressiva-en-alcohol.php

Je doet nu aan een gevaarlijke vorm van zelfmedicatie, die niet goed kan aflopen als je dit niet bijtijds aangeeft bij je huisarts of psycholoog, dus maak er werk van nu je nog "bij zinnen" bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wikipedia heeft het over: "Het drinken van drie biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel kan het een fase zijn op weg naar verslaving. Gemiddeld een op de twaalf mensen die dagelijks alcohol drinken raakt eraan verslaafd.

Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben."

Mijn eigen ervaring is dat je verslaafd bent wanneer je "niet meer zonder kunt".

Maar hoe merk je nou dat niet meer zonder kunt ?

Vraag eens iemand er voor te zorgen dat je een week niet meer drinkt. Hij/zij mag je controleren, aanspreken, dingen verbieden, alles wat je helpt om een week niet meer te drinken.

- Wanneer alleen al het idee om een week niet meer te drinken je benauwd, dan ben je verslaafd !
- Wanneer je kwaad of chagrijnig wordt op de persoon die je begeleid omdat deze je aanspreekt op je gedrag, dan ben je verslaafd !
- Wanneer je humeur er in zijn algemeenheid onder lijdt dat je een weekje niet drinkt, dan ben je verslaafd !

- Wanneer je na die week OPRECHT denkt: "Hé dat viel best mee, ik kan nog wel een weekje, dan ben je (nog) NIET verslaafd.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing