Wanneer ben je verslaafd aan alcohol?
Vanwege mijn angst en moeilijkheden in sociale contacten en van daaruit ontstane depressie worstel ik al de laatste jaren met de problemen. Ik slik 2 antidepressiva (SSRI + TCA) en zonodig oxazepam of lorazepam. De angst kan ik met de Benzodiazepinen "tijdelijk" oplossen. Maar de depressie en ernstige zelfhaat blijft. Bovendien heb ik de laatste tijd ook wederom weer problemen met een goede vriend door mijn angsten. Omdat de depressie en verdriet mij teveel was geworden ben ik dinsdag begonnen met drinken van wijn (5%v ol). Ik vind alcohol zelf niet lekker, maar het is echt puur vanwege het verdoofde werking.
Nou vraag ik me toch af wanneer je nou verslaafd raakt aan alcohol? Wanneer moet ik dus echt weten dat ik op het randje van een verslaving sta en mijn alcohol gebruik verminderen?
Zelf hou ik een lijst bij om zo min mogelijk alcohol te nuttigen:
Dinsdag: 8 glazen wijn
Woensdag: 0
Donderdag: 8 glazen
Vrijdag: 10 glazen
zaterdag: 5 glazen
Zondag: 0 glazen
Hoewel dit afhangt van je definitie van verslaving. Daarnaast is de kans heel groot dat het psychische problemen versterkt en zelfs vooroorzaakt.
https://www.alcoholhulp.be/psychische-effecten-van-alcohol
Je hebt angsten en daarvoor slik je al 2 AD met daarnaast 2 "pammetjes".
Medicatie kan indersteunend werken bij een therapie, maar kan je problemen niet oplossen. daarom heb je ook een behandelaar. Je doet er goed aan om met je behandelaar je problemen te bespreken. Wat je nu doet is weer een middel toevoegen ( nu alcohol ) waarvan je hoopt dat het je rottige gevoel zal dempen. Je wilt jezelf steeds en steeds meer "verdoven" .
Dit is gevaarlijk en zal ook niet werken. Want de oorzaak van je rotvoelen wordt niet aangepakt. De oorzaak zit in je denkproces. Je eigen gedachten roepen je angs-gevoelens op die je niet kunt handelen.
Daarom is het belangrijk om therapie te volgen. Je leert wanneer je denken weer in de negatieve spiraal gaat en ook hoe je uit de glijbaan naar de angst en depressie kunt ontsnappen. Steeds meer en steeds vaker middelen gebruiken helpt niet.
Praat er met je behandelaar over .
Klopt dat percentage?
Wat voor glazen gebruik je dan? Want waarschijnlijk zou je dan eigenlijk anders moeten tellen. Een normaal gevuld standaard glas gaat uit van:
bierglas 5%
wijnglas 12% (ongeveer)
aangezien een wijnglas een stuk kleiner is, is de hoeveelheid alcohol per glas hetzelfde.
http://www.alcoholenik.nl/alcohol/standaardglas/
Ieder standaardglas bevat ongeveer 10 gram pure alcohol.
Al 2 jaar ben je "in behandeling ", maar blijkbaar nog steeds in de inventarisatie-fase.
Is er geen behandelplan ?
De uitspraak van je psycholoog dat je jezelf met alcohol mag verdoven vind ik absurd.
Is er echt nog steeds na twee jaar geen behandeling gestart ?
Heb je eerder een therapie afgewezen ? Er kunnen twee dingen aan de hand zijn.
- je hebt een verdomd slechte psycholoog.
- je wilt alleen horen wat in je eigen straatje past.
Ik denk dat het wel ongeveer klopt met de standaard hoeveelheden en dan kloppen de aantallen die Marleen aangeeft ook.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.