Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen aan mijn nachtmerries?

Beste allemaal,

De afgelopen weken heb ik elke nacht nachtmerries gehad, waarna ik huilend wakker word. Hierdoor zie ik er tegen op om te gaan slapen en vind ik het ook niet fijn om in het donker te slapen, al kan ik daar niet omheen. Overdag ben ik hierdoor erg snel emotioneel en heb ik ook weinig energie om nog iets te kunnen doen.

Heeft iemand tips zodat ik van dit probleem af kan komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beste Westwicdk, je kunt natuurlijk met bijvoorbeeld zo'n klein lampje (in het stopcontact gestoken) een lichtpuntje maken, zodat het niet helemaal donker is in je kamer, maar dan pak je het niet bij de wortel , bij de oorzaak aan.

Kennelijk heb je iets beleefd dat er voor zorgt dat je nachtmerries krijgt. Dit kun je aanpakken door met iemand te praten om de oorzaak te achterhalen. Een bepaalde angst , een slechte relatie , een vervelende ervaring , dit kan allemaal. Soms weet je zelf de oorzaak te benoemen, anders heb je hulp nodig hiervoor.

Ik raad je aan je huisarts te bellen en maak maar een dubbele afspraak, dat is beter, want je hebt een 'praat-afspraak' nodig, dat red je niet in de standaard tijd.

De huisarts heeft ervaring hiermee en kan je doorverwijzen of heeft misschien een praktijkondersteuner (PO) die hierin ervaring heeft en kan eventueel helpen met een (paar) gesprek(ken).

ANTWOORD

Juist omdat het je 'normale' dagelijks leven verandert ,

> "Overdag ben ik hierdoor erg snel emotioneel en heb ik ook weinig energie om nog iets te kunnen doen." <

, is het raadzaam om het NIET alleen met een 'lampje' op te lossen , maar het toch beter/effectiever bij de oorzaak aan te pakken.

Doe het maar, bel maandag je huisarts en maak een dubbele afspraak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Proberen om in een koelere ruimte te gaan slapen. Want nachtmerries worden vaak veroorzaakt door te warm liggen. En een klein nachtlampje is een simpele oplossing als je bang bent voor het donker.
Amadea
8 jaar geleden
Als ik dit heb, ga ik naar een manueel therapeut om mijn nek te laten kraken. De nacht erop heb ik dan een prachtige droom, en daarna is het gewoon over. Heeft al 3 x gewerkt! Misschien heb je hier iets aan, vooral als je merkt dat er veel spanning in je nek is zou het goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nachtmerries zijn warrig en betekenisloos. Alleen zo gevaarlijk als jij ze zelf maakt. Bedenk dat er niets met je gebeurt als je een nachtmerrie hebt, je ligt gewoon in bed en slaapt. Op deze manier kan je angst ervoor verminderen, en dan kunnen ze verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing