waar vind ik betrouwbare informatie over de gevolgen van parentificatie als volwassene?
Parentificatie is een specifiek begrip, dat uitdrukt dat kinderen geen "kind" meer kunnen zijn omdat ze als kind eisen krijgen die eigenlijk bestemd zijn voor volwassenen. Ouder gebruiken het kind als vriend(in), surrogaatpartner, surrogaatmoeder/vader enz... Hierover vind je veel op internet.
Wat moeilijker te vinden is, is parentificatie en volwassenheid. Ik heb hierover enkele vragen, bv.
- is het mogelijk om ook als volwassene nog op de één of andere manier geparentificeerd te zijn, dus dat één van je ouders (of beiden) de dan beschouwen als surrogaatmoeder/-vader, partner, vriend(in) en van je verlangen dat je hen onvoorwaardelijk steunt, helpt, er voor hen bent...
- wat zijn de gevolgen van parentificatie als kind, eenmaal je volwassen bent? dus hoe ontwikkeld een geparentificeerd kind zich tav relaties, zelfwaarde, relatie met ouders enz...
- e.d.m.
Hierover vind ik veel minder. Zijn er hier betrouwbare bronnen gebaseerd op kennis, dus geen blogs of dergelijke waarbij iemand zijn eigen verhaal of visie vertelt?