Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik gevoel met mijn eigenwaarde ontwikkelen bij het nemen van beslissingen?

Ik ken het allemaal hoor: positieve affirmaties, EFT, meditatie, jezelf goedkeuren enz... Toch heb ik het gevoel dat ondanks al deze technieken diepgewortelde dingen blijven zitten. Ik moet soms aan mensen van wie ik merk dat deze een diep gevoel aan eigenwaarde hebben, vragen wat ik zou doen in een bepaalde situatie. Omdat ik merk dat ik, zelfs als denk ik helemaal volgens eigenwaarde te handelen, dat desondanks niet doe.
Die hele diepe patronen blijven, het is een diepe staat van zijn.
Ik voel me geen slachtoffer maar ik wil nu uiteindelijk eens een visie krijgen op mijn eigenwaarde, en weten hoe ik ermee contact kan maken bij beslissingen.

Toegevoegd na 2 dagen:
ik heb bij de reacties een waargebeurd voorbeeld geschreven van vandaag. Dit illustreert perfect hoe het mechanisme werkt. en nee ik ben niet "te goed".

liveisgreat
8 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat,
deze website ken je misschien, dan kun je de inhoud dus overslaan.
http://www.nouvellecoaching.nl/publicaties-en-artikelen-nouvelle-coaching/zelfvertrouwen-eigenwaarde-zelfkennis Je schrijft: "Omdat ik merk dat ik, zelfs als denk ik helemaal volgens eigenwaarde te handelen, dat desondanks niet doe". Dat hoort misschien precies bij hetgeen waardoor je bent, zoals je bent.
Mensen waarvan je denkt dat zij een diep geworteld gevoel van eigenwaarde hebben, voelen dit misschien zelf helemaal niet zo.
Zij zijn zij, en jij bent jij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen met een groot gevoel van eigenwaarde (ook een ander begrip voor eigendunk) of alles zo zeker weten dat hún beslissing de juiste is, zijn niet altijd de prettigste mensen om mee om te gaan.
Erna55
8 jaar geleden
Bij het maken van een keuze probeer je de gevolgen van de verschillende keuzes te overzien. Vervolgens kies je voor jou de beste "uitkomst". Wat maakt dat je het lastig vind om een keuze te maken ?
Jij noemt het dat je door gebrek aan eigenwaarde geen keuzes durft te maken.
Maar wanneer je keuzes durft te maken dan zal je zelfvertrouwen toenemen. Probeer eens te kijken wat je precies moeilijk vind.
- Durf je de verantwoordelijkheid niet te dragen ?
- Kun je geen onderscheid maken tussen belangrijke en onbelangrijke punten?
- Wanneer je voor een onverwacht gevolg komt te staan, ga je dan de uitdaging aan of verwijt je jezelf de " verkeerde" keuze ? Wanneer je keuzes durft te maken, dan zul je vanzelf meer zelfvertrouwen krijgen.
liveisgreat
8 jaar geleden
Nee ik maak wel degelijk keuzes. Het gaat niet over het geen keuzes kunnen maken. dat kan ik heel goed. Het gaat erom dat de overweging "wat is nu ook goed voor mij" op een verwrongen manier in mijn keuzes komt.
dus
- ofwel maak ik een keuze waarbij ik mezelf wegcijfer, het moeilijk maak, te grootste kost betaal enz.
- ofwel ga ik in de vervorming en denk "nu maak ik een keuze die allen MIJ uitkomt" (dat gebeurt nu wel erg zelden). En voel me nadien vreselijk schuldig.
Als je een diep gevoel voor eigenwaarde hebt kan je van zelf je grenzen aangeven, zonder je hiervoor te moeten inspannen. Je weet gewoon wat je waard bent en straalt dat ook uit.
Ik heb de indruk dat ik eerder uitstraal "streel mij (figuurlijk ), bevestig mij, keur me niet af enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij beslissingen maken doe je, denk ik, niet op basis van eigenwaarde, het gaat om naar jezelf luisteren, naar je gevoel. Diep van binnen weet je het vaak al en je lichaam geeft signalen af. Dan krijg je bijvoorbeeld een knoop in je maag of je adem stokt. Vaak luister je dan eerder naar anderen dan dat stemmetje van binnen omdat je de ander geen pijn wil doen maar ondertussen doe je jezelf pijn.
Wel belangrijk om wat aan je onzekerheid te doen, wellicht een assertiviteitscursus of haptonomie, dingen die je helpen om dichter bij jezelf te blijven.
Van de Bachremedies kan de cerato helpen om beter naar jezelf te luisteren. Het past bij mensen die vaak raad aan anderen vragen.
Erna55
8 jaar geleden
Even een voorbeeld :
In een andere reactie vertel je dat je helpt in het huishouden van je dochter.
Je bent er te moe voor en je lijkt je af te vragen of ze je hulp nodig heeft.
Kun je het moment terughalen dat je besloten hebt om dit te gaan doen ?
Hoe heb je het overwogen ?
liveisgreat
8 jaar geleden
ik heb een écht voorbeeld.
vandaag was ik ver gaan wandelen, 15 km. voor iemand met fibromyalgie en burnout een heel eind. zeker als het wat kouder is.
Mijn vriend brengt me naar het station. Ik moet 20 minuten wachten. Hij zegt "gaan we eens naar het kasteel, of halen we dat niet meer". Het gaat over een kasteel in verval. Hij is er met zijn ex geweest langs de kasteeldreef. Ik zeg natùùrlijk "oké" terwijl ik moe ben en pijn heb.
Op dat moment heb ik de keuze :
- ik ga mee
- ik blijf in de wagen wachten
- ik blijf in het station wachten (zonder wachthok).
Maar ik ga mee dus. Er zijn twee wegen voor het kasteel: een lange weg (langs de kasteeldreef) en een kortere, gewone. Ik vraag "wat is de kortste weg?" hij zegt "langs de kasteeldreef". Ik weet eigenlijk heel goed dat dat niet zo is, maar zeg niets en ga mee. Ik zak in de modder, de kasteeldreef is echt drassig. Mijn nieuwe laarzen worden nat, mijn broek ook Ik ga mee tot aan het kasteel, met een knoop in mijn maag. Kan ook bijna niet stappen. Hij vraagt "is dat door je nieuwe laarzen". Ik zeg "nee dat is door mijn fibro, al veel gestapt en nadien 2 uur in de auto (waar ook van hem altijd een venster moet open staan)".
Enfin, wij naar dat kasteel. Ik zie dat ik nog 7 minuten heb voor de trein. Ik zeg dat. Wij gaan langs de andere (drogere en korte) weg terug, zijn op 3 minuten aan het station (10 minuten minder dus ongeveer).
Op dat moment ben ik kwaad, maar vooral op mezelf. Waarom ga ik mee? En ben dan kwaad op een ander? Waarom zeg ik niet gewoon "nee". Ook als mijn vriend dan teleurgesteld zou zijn. Hij kon best nog gaan als ik op de trein zat.
liveisgreat
8 jaar geleden
Dus ik ben niet te goed. Ik kan op dat moment gewoon geen goede keuze maken. Ik wil dat anderen dan denken "oei ze heeft fibro en mijn ex doet er niet meer toe dus laten we lekker in de auto blijven". Ik wil hem dan in de realiteit krijgen en zeg "dat restaurant waar we ons 9 jaar samen willen vieren is hier vlakbij. hebben we nog niet gereserveerd". Hij zegt dan "Ja, bel jij maar dan he". Dus gaat er al van uit dat ik dat moet regelen. Ik zeg" we zullen dat samen bekijken binnenkort".
Ik stap razend de trein op. En denk "waarom kan ik zo moeilijk contact maken met mijn eigen noden op dat moment, in de mate dat ik de keuze maak die voor MIJ het best is wat ook de ander ervan vindt".
Dat is niet "te goed". Dat is destructief. Voor mezelf en mijn relaties. Met de dochter, vriend, collega, enz. Maar het rare is dat ik er op dat moment helemaal niet op KOM om te zeggen "nee ik blijf liever in de warmte in de auto". Ik denk daar zelfs helemaal niet aan. Ik denk "ik kan al even goed mee wandelen, in het station is het ook koud". Ik ben dan razend dat hij die langste weg neemt. Waarom zeg ik dan tenminste niet "nee ik wil langs deze korte en droge weg"? Dat denk ik wel maar ik hou het voor mezelf en ben razend dat hij nog eens langs die weg van die herinnering met zijn ex wil.
Ik denk dat ik hém straf door dan mee te gaan en te leiden. Maar ik straf mezelf uiteindelijk ben nu krom van de pijn.
Dus: hoe krijg ik instant een ingeving om te zeggen wat voor MIJ het beste is? Ik hoop dat dit duidelijk is. De vraag gaat over MIJ, niet over gelijk wie in mijn buurt.... IK wil daarin veranderen, "egoïstischer" worden.
Zo denk ik ook soms dat ik maar "beter er niet meer ben" omdat anderen "mij toch niet zie, mijn noden niet erkennen "enz...
Maar IK moet mijn noden leren voelen, dan erkennen en er dan voor uitkomen. Anders gaan anderen dat ook nooit doen.
Erna55
8 jaar geleden
Jammer dat je niet ingaat op mijn vragen over de hulp aan je dochter. Dat was een goed voorbeeld . Maar je komt nu met wat je zegt een "echt voorbeeld" .
Je bent ook in dit voorbeeld boos. Je vind, ook in dit voorbeeld, dat jou iets niet gevraagd had mogen worden. Je gaat lijdzaam mee, maar ondertussen ben je boos en elke opmerking van je vriend maakt je nog bozer.
Je denkt vanalles, maar je communiceert helemaal niet.
Mensen moeten, ook in dit voorbeeld, rekening met je houden. Je zegt eerder dat je niet " het slachtoffer" wilt zijn, maar dat ben je vanaf de eerste seconde. Je suggereert dat je "er soms beter niet meer bent" . Is dit een onduidelijke suicide- uiting ?
Ik neem aan dat je voor je burn-out een behandelaar hebt. Het lijkt me zinnig dat je deze zaken ook in je therapie bespreekt.
Erna55
8 jaar geleden
Je zoekt de oplossing op de verkeerde plek.
Je zegt dat anderen meer rekening met je houden als je meer eigenwaarde hebt. Dan zullen ze meer rekening met je houden.
Je zegt : " ik klaag, lijd en hoop dat zij het zien."
Je merkt al dat klagen, lijden en hopen niet werkt. Bedenk: "eigenwaarde" is het gevolg van je handelen, niet de oorsprong.
Door " meer eigenwaarde " denk je dat anderen je anders zullen behandelen. Dus de verandering wil je toch van de anderen. Je wilt dat anderen je anders bekijken. Je grootste struikelblok is je onvermogen om te communiceren.
Je verbergt je emoties en gevoelens.
Je wilt dat anderen weten wat je denkt en voelt, zonder het ze te hoeven vertellen.
Wat dat betreft heb je onrealistische verwachtingen. Ik kan je adviseren om dit met je behandelaar te bespreken. Ik ga steeds ervan uit dat je voor je burn- out een behandeling krijgt.
Je zou binnenkort weer contact hebben met je behandelaar.
Worden deze zaken besproken ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Life is great,

Als je steeds terugvalt op andere mensen, en denkt dat zij ‘‘met meer eigenwaarde’’ het beter weten dan jij, zul je je eigen waarde altijd blijven onderschatten. Door de beslissingen zelf te maken, en te vertrouwen op jezelf, zul je zien dat de gemaakte beslissingen helemaal niet verkeerd hoeven te zijn. Er is niemand die beter weet wat goed is voor jouzelf dan jij. Hoe vaker je keuzes zelf maakt, zul je ook steeds meer kunnen vertrouwen op jezelf en zul je jezelf waardig zien. Jezelf laten zien dat jij die keuzes maakt, is de beste manier voor je zelfvertrouwen en je eigen waarde. En er is niemand die dat beter zou kunnen doen, dan jij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een visie wilt krijgen op hoe het nu zit met eigenwaarde en het nemen van beslissingen moet je het boek Mind OS lezen van Paul Dobransky. Op onderstaande link kun je het online lezen of downloaden als pdf.
Ik heb hier zelf enorm veel aan gehad.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
oeps hiervoor is mijn Engels te ontoereikend. is er een Nederlandstalig alternatief (of Duitstalig, dat kan ook nog wel)?
grasmaaier
8 jaar geleden
Dit boek is helaas alleen in het Engels. Maar het is niet echt moeilijk engels. Als je de woorden die je niet kent opzoekt in een woordenboek of online is er best door te komen. Doe gewoon 1 bladzij per dag of zo.
liveisgreat
8 jaar geleden
ik vind het echt heel moeilijke Engels. en dan met die schema's en zo ook. Is echt moeiijk. Misschien moet ik het eens afdrukken en gaat het dan beter
Lieve @liveisgreat

Ik ken je al wat langer dan vandaag.
Je bent TE aardig .. je denkt TE veel aan anderen en dát straal je niet uit

Je straalt uit : IK ben IK

Je lijkt stellig , zeker te zijn
Je lijkt alles te weten

Ik denk dat @Amicitia het juiste opmerkte >>> leer NEE te zeggen.

Wat ik geleerd heb in soortgelijke situaties is te antwoorden met: ik kom hierop terug, je hoort van mij.

Hiermee hoef je niet gelijk te reageren/beslissen , ja/nee te zeggen , hiermee MOET de ander wachten... en hoe deze je ook probeert te beïnvloeden door er op aan te dringen NU een antwoord te geven/beslissing te nemen, door jouw ["NU even NIET" maar dan sociaal verantwoord verwoord/gezegd : ] ... "ik kom er later op terug!" op kalme toon gesproken woorden , kan iemand je niet dwingen ... [laat je so-wie-so niet dwingen!] ... meteen tot een antwoord/beslissing te komen .

Met deze woorden 'koop je tijd' tijd om na te denken en tijd om je te realiseren wat je zelf wilt en wat je dus zou kunnen antwoorden : Tja, buurman/vrouw , dat zou ik zo graag voor je doen , had ik een auto , zou het geen probleem zijn (!) , maar nu gaat het niet. PUNT !! en dan is het natuurlijk aan jou om vriendelijk gedag te zeggen en dat te gaan doen wat je van plan was...

Ik kan je vertellen dat het mij wel even gekost heeft , langer dan even dus , om dit 'standaard antwoord' paraat te hebben.
Oefening baart kunst.

Antwoord

Het is niet de vraag wat de ander wil , NEE ... het gaat nu om JOU , ook als je dochter , je kind erbij betrokken is . Zij is een grote meid, kan alles zelf .

Laat je niet tot een uitspraak / beslissing dwingen.
Neem tijd voor jezelf om tot een keuze te komen ... vanuit jezelf .
Dus wat wil JIJ , niet wat is het beste voor de ander .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
hejhej Wijze taal Jodokus. Het gaat natuurlijk niet over mijn dochter (of zie in het nieuwe voorbeeld :: mijn vriend) het gaat over mijn gedrag. Ik heb geen VOELING met wat voor mij op dat moment het beste is. Raar is dat.
Idd heel goed idee voor lange termijn om te zeggen "ik kom hierop terug". Dat zal zeker helpen.
Nu nog een manier vinden om op korte termijn voeling te krijgen met mijn behoeftes. Ik merk dat het mechanisme eigenlijk is dat ik wil dat ANDEREN meevoelen met mij; dat ZIJ rekening houden met mij enz.... Maar als ik dat zelf niet heb en dus ook niet communiceer, hoe kunnen anderen dat dan hebben?
Mensen zijn nu eenmaal met hun eigen dingen bezig die kunnen niet de hele tijd denken "och nu moet ik letten want Liveisgreat heeft fibromyalgie" of "liveisgreat is zelf burnout, mag ik niet teveel van verwachten".
Ik geraak gewoon burnout (denk ik) en misschien heb ik ook fibro omdat ik dan een excuus heb voor mezelf om nee te zeggen. En dan doe ik het nog niet. Dan nog heb ik geen aanvoelen van "wat is nu het beste voor mij". En geraak depri omdat anderen niet in de eerste plaats denken "wat is het beste voor Liveisgreat". Maar dat is niet de taak van anderen, dat is MIJN taak.
Alleen hoe doe ik dat? Dat is voor mij echt niet simpel. Niet omdat ik te goed ben, maar omdat ik geen voeling meer heb met wat voor mij goed is of nog beter: dat ik bijna het lijden wil om anderen een geweten te schoppen. Heb ik dus vandaag voor het eerste beseft. Maar wat zit daar nu achter? en hoe ga ik daar nou mee om? pfff
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat, neen, het is niet simpel. Maar haal eerst het woord "communiceren" weg. Dat is zo'n modernistisch abstract begrip geworden. Afgeleid van het woord "communie" - in het Latijn - communio, vrij vertaald "omgang".
Je wilt manieren kennen om te zeggen of te laten blijken dat je iets liever niet wilt.
Geen dingen doen die jij niet wilt en het ook leren zeggen.Om bepaalde redenen heb jij er moeite mee maar bedenk wel:
Jij kunt hun gedachten niet lezen, het kan heel goed zijn dat zij totaal niet denken wat jij denkt dat zij denken.
Dat is wederzijde: de ander kan ook jouw gedachten niet lezen. Jij denkt waarschijnlijk heel iets anders dan dat zij denken wat jij denkt.
Kop op Livesgreat, de tijd van navelstaren is voorbij. Ik zal voor je duimen dat hetgeen je wilt. je ook gaat lukken.
liveisgreat
8 jaar geleden
dankjewel Joan DArc. Navelstaren moet idd echt voorbij zijn. Ik wil verandering. Nu. Mezelf aanvaarden (dat is het begin van eigenwaarde) en van daaruit eigenwaarde opbouwen.
Idd je kan andermans gedachten niet lezen. Ik kan idd heel moeilijk zeggen dat ik iets niet wil. Bv. ik wil wel met mijn vriend op reis, maar hij is vaak slecht gehumeurd op reis. snel geprikkeld door kleine tegenslagen. waardoor ik niet ontspan.
Ik durf dat niet zeggen dus ik zeg "ik ga niet op reis". Maar ik zou liever alleen op reis gaan, zodat ik kan ontspannen. Met mijn burnout kan ik niet nog eens energie steken in iemand die slecht gemutst is omdat het bv. regent of de kamer te klein is of weet ik veel wat. Ik kan me nu niet uitsloven om het naar zijn zin te maken en ondertussen mezelf niet ontspannen.
Dus ik ga gewoon niet op reis omdat ik dat niet kan zeggen. ik weet ook niet waar hier de eigenwaarde zit:
- heb ik het meeste eigenwaarde als ik toch met hem op reis ga maar me niet aantrek hoe hij doet?
- heb ik het meeste eigenwaarde als ik eerlijk zeg "je bent zo vaak prikkelbaar op reis bij alle kleine tegenslagen," (dan ga ik voorbij aan dat hij eigenlijk ook een leuke man is die echt zijn best doet binnen zijn mogelijkheden. Ik weet dat dat dus hard zal aankomen en hij zal het ontkennen of zeggen dat het door mij komt, bv. doordat ik een te kleine kamer in een hotel geboekt had)
- heb ik het meeste eigenwaarde als ik zeg "ik kies dit jaar om alleen op reis te gaan, ik moet opladen"? ben ik dan niet egocentrisch? Laat ik hem dan niet in de steek? Ontvlucht ik de realiteit dat niet.
-enz...
Zo gaat het dus altijd. Waar ik wil toe komen is dat ik in één knip weet "dat wil ik" en hier een beslissing neem met respect voor anderen én voor mezelf. ik hoop idd dat me dat lukt! .
liveisgreat
8 jaar geleden
voor alle duidelijkheid: de vragen hierboven zijn retorisch!!!!!! ik verwacht hier geenszins een antwoord op van jou hoor! dat zijn dingen waar ik zelf moet uitkomen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding