Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je denken zonder je innerlijke stem te gebruiken ?

Bijv. je moet eten voorbereiden in gedachten denk je en praat je in jezelf hoe je dat moet doen.Kan het ook zonder praten ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, dat "denk" ik wel.
Je kunt ook "denken" in beelden, dus zonder taal.
En "denk" hierbij aan onze voorouders, de apen. Als die met een steen op een noot slaan om die open te breken doen ze dat niet met taal. Want die hebben ze nog niet.
En "denk" ook aan kraaien die gereedschap uitvinden, en dus ook "denken".
Maar bij sommige mensen gaat denken vaak gepaard met taal. Je vertelt als het ware wat je gaat doen aan iemand anders. Misschien zit daar ergens de clou in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Reddie ,Ik vertel je nog even nadrukkelijk dat het niet gaat om wat ik tegen iemand zeg ,het gaat om denken waarbij ik tegen mijzelf praat hoe ik iets ga aanpakken.Zelf denk ik als je je innerlijke stem niet gebruikt je denkt op gevoel ,Intuïtie dus dat je in het onbewuste gaat fuctioneren.Hoe denken jullie hier over ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Henry70: ik denk dat Reddie niet bedoelt dat je spreekt tegen een ander, maar meer alsof je iets uitlegt aan een ander in gedachten. Maar natuurlijk kun je denken zonder spraak of taal te gebruiken. Vergelijk het met lezen zonder de tekst hardop in jezelf uit te spreken. Dat gaat veel sneller. En als je een tekst in een vreemde taal leest, hoef je niet per se te weten hoe je iets uitspreekt. Ook dan zou je er vaak veel langer over doen om een tekst te lezen. Ik denk wel dat taal ondersteunen kan zijn aan je gedachtenwereld en dat je je eigen gedachten sneller opmerkt wanneer je dat in woorden of in elk geval duidelijke beelden doet. Maar heel vaak lopen gedachten gewoon in elkaar over in woord, beeld, beweging, gevoel en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je voortdurend met jezelf communiceert en dus met jezelf in gesprek bent over hoe je iets moet doen en over wat je moet doen. Maar slechts af en toe word je je echt bewust van deze dialoog. Toch schijnen er mensen te zijn die deze aangeboren ? vaardigheid niet blijken te bezitten. Ik ken iemand die alles onderneemt op een totaal chaotische manier. Als hij kookt krijg je bv eerst de aardappelen met jus geserveerd, daarna de soep, dan de groente en tenslotte het vlees. Soms serveert hij zelfs het toetje als eerste gang.
Als hij zijn badkamer schoonmaakt zet hij eerst alles ongeordend in de gang en wel zodanig dat je er niet meer door kunt en ook de deur naar de wc versperd blijkt te zijn. Hem ontbreekt het dus kennelijk aan die innerlijke stem die orde in de opeenvolgende handelingen brengt om een bepaald doel te bereiken. Ik ben het niet met Reddie eens dat je als het ware tot iemand anders spreekt. Ik ervaar het echt als zijnde dat ik tegen mezelf spreek omdat ik innerlijk twee personen ben en niet een.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lies12 het gaat er in dit geval om dat tijdens het denken je iets uitlegt tegen jezelf ,en de spraak of taal wordt wordt door je innerlijke stem gebracht ,dus niet hardop.Bijv het eten smaakt niet ,in jezelf gebruik je de innerlijke stem en zegt :komt dit nu door te weinig zout of teveel kruiden ? Met mijn vraag bedoel ik tevens is deze manier van denken normaal ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil in mijn laatste zin het woord 'omdat' veranderen in 'alsof'. Dus dan wordt die " Ik ervaar het echt als zijnde dat ik tegen mezelf spreek alsof ik innerlijk twee personen ben en niet een.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zo zie ik dat ook zondag ,er zijn ook mensen die hardop tegen zichzelf praten maar bij mij is dat een innerlijke stem.Probeer maar eens een rekensom te maken bijv. 123 -55 in gedachten ga ik dan praten die stem hoor ik (dus niet met mijn mond),ik weet niet of dat bij iedereen zo is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik merk dat ik alleen hardop tegen mezelf praat als ik me extra moet concentreren, bv als ik de deur uitga. Dan zeg ik hardop wat ik moet meenemen voor ik het pand verlaat, anders vergeet ik misschien iets. Ik ben altijd bezig talen te leren en als ik een nieuw woord hoor en de betekenis daarvan mij ook duidelijk is dan haal ik me dat woord in drukletters voor de geest. Als ik dat 'bordje' met die letters niet 'gezien' heb onthoud ik het nieuwe woord minder goed.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding