Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je liefhebben verleren?

Ik ben een jongeman van 25 die al vanaf jonge leeftijd een grote passie voor vrouwen heeft. Inmiddels de nodige relaties gehad, veel ook langere (1,5 en langer) maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik me niet meer kan binden. Ik heb een tijdje geprobeerd te daten maar dat Was niks voor mij. Nu leef ik van dag tot dag en geniet ik van de vrouwen die ik tegenkom maar ik mis liefde. Elke keer maak ik er weer een potje vandoor me niet te kunnen binden en als iemand leuk is Is er altijd iemand leuker. Op het moment heb ik een knipperlicht relatie met 7 vrouwen incl sex maar ondanks het feit dat ik geef om alle 7 en goed voor ze zorg en een band met ze heb kan ik met geen een binden. Dan kap ik op een gegeven moment alles weer af omdat het niet terecht voelt richting hen, begint het weer bij een en groeit het aantal altijd. Terwijl bij voorgaande relaties monogamie nooit een probleem Is geweest voor me. Kan je verliefd zijn verleren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je koppelt je "niet kunnen binden" aan de teleurstellingen die je hebt opgelopen in vorige relaties. De simpelste uitleg is natuurlijk dat je je niet zou kunnen binden omdat je het risico niet meer wil lopen om afgewezen te worden. Waar het hierom gaat is echter niet degene die afwijst, maar wel wat jij met die afwijzing doet, of beter: wat ze met jou doet.
Als die afwijzing ertoe leidt dat jij je hart sluit voor een diepere verbinding, is dat vaak een teken dat je in het verleden een veel diepere vorm van afwijzing gekend hebt en dit terug creëerde.
Het is aan jou om naar die oude ervaring(en) terug te gaan. Die afwijzing hoeft daarom niet expliciet geweest te zijn. Een moeder die altijd ziek was, ouders die je nooit vroegen naar wat je voelt (of die je gevoelens afwezen), een broer of zus die alle aandacht kreeg, een vader die permanent afwezig was... dat kan allemaal tot gevolg hebben dat het kind zich niet echt "gezien" voelt. Ik vermoed dat het vooral om je moeder ging (was je bv. mama's lieveling maar koos ze toch voor papa?), maar ik werp geen steen.
wat me ook opvalt in je beschrijving is dat je al veel relaties gehad hebt, waarvan enkele langdurige. wat me doet vermoeden dat je al vrij jong aan "vaste" relaties begonnen bent en niet de exploratiefase van je puberteit en adolescentie doorlopen hebt. Misschien ben je dit nu aan het inhalen.
Het enige probleem is dat je, zoals je schrijft "liefde" mist, omdat je relaties oppervlakkig blijven. Wees gerust : liefde en verliefd worden leer je niet af. er kunnen wel onbewust beschermingsmechanismen zijn die maken dat je het gevoel onderdrukt vooraleer het zich kan manifesteren. eenmaal verliefd ben je immers kwetsbaar, terwijl je je nu in een comfortabele positie bevindt met 7 vrouwen die zich uitsloven in de hoop dat je ooit voor hen kiest. Met die machtspositie kan je je angst voor "de vrouw" managen.
Wat kan ik je aanraden:
- aanvaard wat er nu is. deze ervaring is niet minder waardevol dan een vaste relatie. er is geen algemeen geldende definitie voor "liefde". je hebt liefde in geborgenheid gekend, nu heb je lossere liefdes. de vrouwen kiezen zelf om in deze situatie te blijven, dus je hoeft je voor niets schuldig e.d. te voelen.
- als je ooit terug meer geborgenheid wil, ga je in contact moeten komen met je angst voor afwijzing. ga bij jezelf na waar in je kindertijd je ooit diep bent afgewezen of je afgewezen voelde, en laat het gevoel dat dit met zich meebrengt toe.
Succes :-)!
liveisgreat
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing