Hoe lang houden de depressieve klachten aan als je gestopt bent met roken?
Beste mensen,
Ik ben nu 8 dagen gestopt met roken, over het algemeen gaat het prima. Alleen voel ik me neerslachtig. Heeft iemand enig idee, hoe lang het duurt voordat deze gemoedstoestand opklaart? Momenteel slik ik Valeriaan en Sint Janskruid echter betwijfel ik de werking.
Hopelijk kunt u uw ervaringen met mij delen.
Hou vol, je gaat goed. Wat kan helpen is lekker in beweging blijven: wandelen in de frisse lucht bijvoorbeeld.
Verslaving is een ziekte, die je moet overwinnen. Toen ik hiermee bezig was, kwam ik een man tegen die al 8 jaar gestopt was, ik vroeg hem hoelang het bij hem duurde, de trek naar een sigaret, hij zei: nog elke dag! Dat was niet zo leuk om te horen... Nou ben ik 6 jaar geleden gestopt en heb wel momenten dat ik er aan terugdenk met 'trek' [mmmmm lekker!], kan van de lucht van een sigaret [niet aangestoken] genieten, maar vind een sigaar nog steeds stinken :-)) maar echt 'snakken' naar, nee, geen moment! Dus de man die al 8 jaar gestopt was had het nog elke dag en ik al veel eerder absoluut niet.
Ik ben heel trots dat het me nu [eindelijk] wèl gelukt is! Als ik jou was, zou ik de valeriaan en Sint Janskruid links laten liggen. Het op eigen 'kracht' proberen, maar misschien moet je dat eerst met iemand bespreken, iemand die daar verstand van heeft. Volgens mij zijn het 'rustgevers'? Hoop dat het je lukt, iedere dag is er een en ineens ben je een maand gestopt en dan is het ineens 1 januari ... hoef jij geen goede voornemens te verzinnen... je hebt het al onder de knie!! Houd vol en ga door!
Je kunt jezelf op de schouder slaan. Ooit heeft iemand mij gezegd:
" Wie zichzelf overwint is sterker dan hij die een stad inneemt." Die depressiviteit verdwijnt wel. Het is ook een hele overgang.
Dit is mijn ervaring na 30 jaar gerookt te hebben (twee pakjes per dag) en gestopt van de een op de andere dag, zonder hulp, alleen op wilskracht. Jij kunt het ook."
Die mooie uitspraak heb ik eerder gehoord, eentje om te onthouden: "Wie zichzelf overwint is sterker dan hij die een stad inneemt."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.