Mijn mama praat tegen haarzelf, moet ik mij zorgen maken?
Mijn mama, moeder van 2 en 48j. oud, praat tegen haarzelf. Dit doet ze onbewust heel soms als we ons in dezelfde kamer bevinden. Maar vooral als ze denkt dat er niemand in de buurt is of niemand haar kan horen. Soms hoor ik haar zelfs doen alsof ze gesprekken heeft met iemand anders.
Mijn mama heeft het zwaar te verduren gehad toen mijn papa kanker kreeg en ze is ook iemand die zich veel (teveel) van familie bullshit aantrekt. Zoals de drama rond erfenis of jaloezie onder haar broers en zussen.
Ze heeft ook onlangs een lichte hartaanval gehad en kampt met hoge bloeddruk problemen.
Soms doe ik alsof ik het niet door heb en zeg ik dan: 'sorry, wat?' alsof ze tegen mij aan het praten was, terwijl ik weet dat ze tegen zichzelf bezig is..
Dan ontkent ze iets gezegd te hebben. Maar echt confronteren.. durf ik niet zo goed.
Ik denk dat mijn mama een zware depressie heeft, dat hoop ik tenminste, liever dat dan schizofrenie denk ik dan...
Ze had antidepressiva gekregen omdat ze zich teveel bekommerde om familie issues en zich daar aan opjaagde.. maar die gebruikt ze niet meer omdat ze dikker wordt.
Wie kan ik hiermee benaderen? Onze huisarts? Een psycholoog bellen? Ik heb al verschillende keren gezegd dat we eens naar een psycholoog moeten en dat dat onze relatie ook zou helpen. Dat ze haar verhaal kwijt kan bij een psycholoog en haar risico op hartkwalen naar beneden kan halen etc.. maar ze wil maar niet :(
Ik maak me serieus zorgen...
Eigenlijk is het dus heel gezond. Maak je daar geen zorgen over. Voor de onderliggende problemen zou het misschien wel handig zijn om eens professionele hulp te zoeken. Maar dat moet ze zelf willen.
Behandel haar niet alsof ze geschift is, dat is nergens voor nodig.
Als ze echter tegen denkbeeldige mensen praat of héle rare dingen zegt, kan het wellicht een reden zijn om je zorgen te maken, maar dan gaat het vooral om de inhoud, niet om de vorm.
Begint ze plots weer te praten, te klagen eigenlijk over mijn broer, alsof er daadwerkelijk iemand in de badkamer zit met haar. Ik hoorde haar dingen zeggen zoals; 'ja mevrouw, die zit dan hele nachten te gamen en lege flessen naar beneden brengen doet hij niet, etc...' Mijn mama is verward, vertelt soms dingen 10x alsof ze het ons nog nooit verteld heeft. Ik kan me daar soms in opjagen en zeg haar dan dat ze letterlijk een halfuur geleden dat verhaal al verteld heeft. En of ze het niet beu is om 10x hetzelfde te vertellen op een dag. Als ik haar zeg dat ik naar een vriendin ben, dan belt ze me soms een tijd later, volledig in paniek, om te vragen waar ik ben en of ik het normaal vind dat ik niets heb laten weten... Ik weet het niet..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.