Hoe geraak je uit een identeitscrisis tijdens (vrouwelijke) overgangsjaren?
Met identiteitscrisis bedoel ik, dat ik merk dat ik sinds ik ouder word ook anders bejegend word door mijn omgeving. dit uit zich op verschillende vlakken. Ik moet me dus ook anders gedragen, maar ik voel me nog dezelfde. Dat is heel verwarrend.
Maar ook zelf heb ik het gevoel dingen meer in de hand te willen hebben. vroeger wist ik heel goed doelen te stellen en me eraan te houden, nu heb ik iets van "ach, wat doet het er allemaal nog toe".
Hoe geraak ik hier uit?
Hobby's heb ik te over, ondanks crisis op mijn werk doe ik mijn job nog zeer graag, mijn relatie is niet altijd even simpel maar dat is al lang zo. Dus niks nieuws onder de zon, alleen het gevoel dat ik "mezelf" niet meer ben zoals ik ooit was.
" ik moet me DUS ook anders gedragen. "
Dit is voor mij vreemde gedachtengang. Het lijkt er dan op dat je je meer van anderen aantrekt dan van jezelf.
Kun je uitleggen wat je met bovenstaande zin bedoelt ?
Geen zware problemen gelukkig, beiden wat schrammen.
De bouwvakkers van de vrachtwagen schoten allemaal naar de andere dame (een mooie jonge vrouw). Mij lieten ze gewoon liggen.
Ik zie er nog heel goed uit voor mijn leeftijd, verzorg me, kleur mijn haar en heb discrete extensions omdat mijn haar wat dunner werd, kleed me jong en tegelijk passend, ben ietsjes bijgekomen maar nog slank...maar je kan er niet naast dat ik een dame op leeftijd ben.
Ik merk dat men je in winkels etc. anders benadert. Mannen helpen me niet meer als ik met een lekke band langs de weg sta.
Op mijn werk ben ik "de oude wijze" terwijl in mij nog een jonge dartele tiener woont. Maar die kan ik moeilijk laten zien want dat past er niet echt.
Ik voel mijn lichaam veranderen (dus iets dikker dan voordien, maar ook andere vormen), moet brillen...
Ik voel me dus niet meer "mezelf" zoals ik me vroeger "mezelf" voelde...
Ik heb gelezen dat dit vaak voorkomt, ook door hormonen, maar ik weiger om hormonen in te nemen.
Ik wil gewoon me terug "in mijn vel" voelen, als oudere dame in de overgang.
Je wordt " die oude wijze" genoemd. Je vind het lastig dat je niet meer jong en knap bent.
Je voelt je jong en dartel.
Je kunt zo jong en dartel blijven als je wilt.
Ga niet op jezelf zitten broeden, ouder worden is een zegen, anders was je dood.
Wat maakt het jou uit of je wordt opgeraapt als je valt. Je bent nog jong genoeg om zelf op te staan, laat dat dan ook zien.
Toen je 10 was was je ontevreden omdat je vroeger naar bed moest dan je oudere zus, nu ben je blij als je een avond vroeg naar bed kan. Het is maar een voorbeeld... Iedere leeftijd heeft zijn eigen voordeel. Mij laten ze ook liggen als ik val en als ze me oprapen kijken ze meewarig en vragen of ik niks gebroken heb. Dat is pas erg.
(De spiegel laat me tot slot zien dat ik 75 ben en dat bevalt me prima!)
Ik kleed me ook nog steeds als een jongere vrouw. Misschien is dat in de ogen van anderen belachelijk maar dat kan mij gewoon niks schelen. Wat anderen van mij vinden zal mij worst wezen. Het gaat er mij alleen om wat ik van mijzelf vind en over het algemeen genomen ben ik tevreden met mezelf, niet over mijn krakkemikkige lijf maar wel over mijn geestelijke gesteldheid. Dat kan jij ook bereiken als je anders tegen de dingen gaat aankijken.
Je bent trots op je profielfoto, dus op je uiterlijk. Dat laat je weten.
Hoe help je de vraagsteller hiermee ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.