Wat is het verschil tussen oververmoeidheid en depressie?
Ik ben 24 jaar, heb een erg drukke studie, feest er nogal eens op los maar ben nog nooit depressief geweest. Dit zit ook niet in de familie. Wel heb ik sinds een jaar was last van lichte paniekaanvalletjes. Daarvoor ben ik in therapie. Nu sinds een maand voel ik me echter al wat down, maar soms ook weer dagen niet. Echter afgelopen zaterdag heb ik flink gefeest (25 a 30 bier gedronken, coke en speed gesnoven). Wegens flinke drukte met mijn studie heb ik maandag en dinsdag hard gestudeerd met veel koffie. Ook heb ik veel gesport deze dagen. Echter sinds dinsdag avond voelde ik mij ineens flink neerslachtig. Nu ben ik iedere dag ontzettend moe, en wordt ik ook moe wakker. Ik kom tot niks en voel me best wel neerslachtig. Ik slaap erg lang ook. Is dit oververmoeidheid of een depressie? Iemand tips of ervaringen?
- slapeloosheid of juist veel slapen
- traagheid of juist lichamelijke onrust
- vermoeidheid, weinig energie hebben
- je waardeloos of schuldig voelen
- verminderde concentratie of besluiteloosheid
- terugkerende gedachten aan de dood, plannen of pogingen om zelfmoord te plegen. Als je oververmoeid bent slaap je slecht. Je wordt steeds wakker en kunt moeilijk in slaap komen.Dit slaapprobleem heeft vaak een oorzaak op zich. Stress, depressie of angst kunnen vaak aan de oorzaak van oververmoeidheid liggen. Denk maar aan die molen in je hoofd die tijdens stress maar blijft draaien. Je zal volgens mijn interpretatie wat depressief zijn maar normaal kan iedereen dit wel eens hebben en gaat het vanzelf over. Mocht het echt te lang duren dan adviseer ik een arts te raadplegen.
Een beetje aan de laten kan, mogelijk uitgesteld door koffie/sport?
http://www.drugsondercontrole.nl/46879/Wat-doet-Cocaine.html i.i.g. even geen drugs meer, dat kan alles versterken plus dat je nu wat gevoeliger bent voor excessief gebruik/verslaving.
Wel rustig sporten, bijvoorbeeld een paar kilo minder pakken, liefst in het bos, park of andere natuur. Niet in een benauwd zaaltje. (er zijn ook ruimtes met goeie ventilatie)
- veel feesten
- combi van veel bier, coke en speed op een avond
- veel koffie
- veel gesport Je zegt het er niet bij, maar als ik dit zo lees gok ik dat je ook weinig hebt geslapen, en mogelijk niet te gezond hebt gegeten. je lichaam zit aardig aan zijn grenzen denk ik. Ga eens de hele week op tijd naar bed, liefst geen koffie meer, let op gezond eten, sport even wat minder en pak je rust (stress verminderen).
Wedden dat je je met een paar dagen een stuk beter voelt? Probeer dat eens, goed ritme aanhouden scheelt al een heel stuk.
te laat naar bed,
te veel studeren,
te veel sporten,
te veel zuipen, want die hoeveelheden kan ik geen drinken meer noemen.
te veel (en dat is altijd te veel) coke en speed. Je maakt jezelf labiel. Dan kan je hier vragen wat je wilt, maar dat kan je ook zelf bedenken. Je bent niet depressief, je bent slecht bezig!!!!!
ik wou ongeveer hetzelfde zeggen.
Hetgeen je nu doormaakt kan een aanloop zijn naar een burnout en depressie, beiden dus.
Voorzichtig mee omgaan, anders ben je er de rest van je leven de klos van.
Verder ga ik mee met de rest van de reacties over je levensstijl. En bespreek het eens met je therapeut, geen idee wat voor paniekaanvalletjes je hebt, maar je hele levensstijl zal hier zeker geen goede invloed op hebben
Drugs (waaronder alcohol) kan daar invloed op hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.