wat zijn voortekenen van een psychose?
Dag mensen.
Ik ben een jongen van 24 (bijna 25) en heb sinds ongeveer 1.5 een angststoornis. Vorig jaar rond kerst begon het, en heb ik er 2 maanden flink last van gehad. Sindsdien heb ik het onder controle (met dank aan therapie, geen medicatie) tot ongeveer een maand geleden.
Een vriend van mij is in een psychose belandt. Vlak voordat dit gebeurde, zei hij steeds dat hij nogal wazig was, angstig en warrige gedachtes had. Nu ben ik zelf al een paar keer flink in paniek geraakt, omdat ik hier ook last van heb. Iedere keer denk ik dat het dan voortekenen van een psychose zijn.
Het zit bij mij nergens in de familie (niet aan vaders kant en niet aan moeders kant) maar dat geldt ook voor angststoornissen...
Iemand tips? Ik ben in therapie, maar daar moet ik nu weer 2 weken op wachten. Tips in de vorm van:
Wat moet ik doen als ik overvallen wordt door paniek? Wat kan ik doen of zeggen tegen mezelf om me rustig te krijgen?
En zijn dit niet gewoon voortekenen van een psychose? Ik las op internet al dat angst om gek te worden een van de voortekenen is...
Vraag om de afspraak te vervroegen.
Hoe sneller een psychose herkend wordt en medicatie en therapie gegeven wordt, hoe groter de kans is dat je er helemaal vanaf komt.
Gebruik geen drugs zoals wiet coke of andere troep, want dan belast je je geest nog meer. Gebruik ook geen of matig alcohol. ... .... had alles voor elkaar. baan, huis, en kreeg gedachten dat er verborgen camera's waren in zijn huis. Te lang heeft hij dat allemaal verborgen gehouden.
Toen kwamen stemmen men lastig vallen zodat hij badend in het zweet gillend doorhet huis liep. Hij aanvaarde geen hulp meer, liet niemand binnen, baan weg, gas, licht afgesloten. Uit huis gezet en nu al jaren onder begeleid wonen en medicatie. Wacht dus niet maar ga morgen actie ondernemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.