Kun je je eigen definitie van 'mooi-lelijk' veranderen/omdraaien?
Vraag me sterk af of dit kan? Iets wat je écht mooi/lelijk vind dit totaal te draaien naar het tegenovergestelde.
Dus iets echt mooi vinden net zoals je het eerder echt lelijk vond.
Vind dat zelf echt verschrikkelijk! Heb het aspect van alle kanten bekeken, zowel lichamelijk als psychisch. Ik zie letterlijk geen enkele reden iets positiefs te zeggen over m'n uiterlijk. Dat bedoel ik alsin dingen aanwijzen waar ik iets positiefs over kan zeggen. Wanneer ik in de hulpverlening beland kunnen ze er niks mee omdat ik dan "eigenwijs/koppig" zou zijn. Al zeggen ze dat niet zo. Terwijl ik het totáál niet zo bedoel. Dus waar ik dan op uit kom is dus iets wat ik echt lelijk vind, moet ik mooi kunnen vinden. Ikzelf zie niet in hoe dat kan?
Enige wat ik "kan veranderen" is m'n lijf iets middels sporten. Maar sporten gaat weer niet gezien ik met langdurige (8 jaar) burn-out klachten zit. Dus zit ik flink vast.
Tuurlijk denk ik er veel over na, of er nog iets van verandering v/d in de zaak kan komen. Vandaar deze vraag:)
Het zou kunnen dat je geen fotomodel kunt worden, maar dat wil niet zeggen dat je je uiterlijk als "verschrikkelijk" kunt omschrijven.
Je lijkt ( ik zeg niet dat je dat doet ) de lat voor jezelf onrealistisch hoog te leggen. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Wanneer je jezelf door andermans ogen kunt bezien, zou jezelf dan ook als "die lelijkerd"omschrijven? Ik denk dat er mogelijk ook een verband is met je burn-out. Dat veroorzaakt negatieve gedachten en gevoelens over jezelf.
Door die burn-out is m'n lijf weer drama, en kan er niks mee/aan doen. Dus dubbel frustrerend! Veel mensen zeggen dat ik de lat hoog leg, ik zelf vind van niet.
Helemaal frustrerend is het omdat ik vele jaren fitnessinstructeur ben geweest en weet dus erg goed hoe ik m'n lijf kan verbeteren. Ook weet ik dat het me een erg goed gevoel gaf!! Was zelfs beetje trots op m'n lijf! Maarja,. kan het niet meer vanwege burn-out klachten over 8 jaar. Anderen zullen waarschijnlijk niet zo negatief over mij denken als ikzelf, wèl weet ik dat vrouwen mij massaal níet aantrekkelijk vinden. Óók wanneer ik jaren wél goed in m'n vel zit by the way! Dus in mijn ervaring heeft lekker in je vel zitten, dus een leuke uitstraling, niks te maken met aantrekkelijkheid zoals werkelijk iedereen beweert.
Dus dit gegeven weegt ook zwaar mee in m'n oordeel over m'n uiterlijk.
Dus voor nu zit ik muurvast.
Ik denk nu toch dat je door de fitness de lat te hoog legt wat je uiterlijk betreft. Zou het ook zo kunnen zijn dat het niet zozeer je uiterlijk is wat je dwars zit, maar het feit dat je geen relatie hebt. Je zegt namelijk : "vrouwen vinden mij massaal niet aantrekkelijk". Het fysiek aantrekkelijk vinden, heeft niet altijd iets te maken met wel of geen relatie kunnen krijgen. Wanneer je om je heen kijkt, zul je zien dat er "niet mooie " mensen zijn die toch een relatie hebben.
Het werkt vaak zelfs omgekeerd. Wanneer je iemand graag mag, dan wordt diegene vanzelf "aantrekkelijk", ongeacht een eventueel hazelip, glazen oog, manke poot, etc.
Serieus, bekijk mensen die je werkelijk kent. Dan zul je zien dat de "schoonheidsfactor" geen rol speelt. Voor zowel vriendschap als liefde geldt : het gedrag is belangrijk.
Bedoel je met 'de lat t hoog leggen' qua fitness dat dit niet nodig zou zijn, of dat dat te moeilijk is?
In de zin dat het "nodig zijn" kan ik zeggen dat het voor míj echt nodig is me zekerder te voelen over mijzelf. Wat ik al eerder aangaf, ik vind verder niks mooi/leuk/aantrekkelijk aan mezelf. En dat is in de allereerste plaats echt nodig.
Ik voel me idd ook negatief over mijzelf omdat ik geen relatie heb, en zoiets ontzettend moeilijk te krijgen is voor mij. Bij oogcontact blokkeerde ik al en schoot in paniek. "Gelukkig" had ik eens in de 1-2 jaar oogcontact. (Ik zat 5 dagen per week in sportschool en was erg sociaal en ging elke week uit) Dit zegt al erg veel over mijn "aantrekkelijkheid" vind ik. Wat je zegt over dat het zeker niet alleen 'looks' is klopt idd! Die mensen hebben dan weer andere kwaliteiten, durven meer of zijn op andere manieren in contact gekomen.
Feit is dat ik qua 'mannelijkheid' op fysiek gebied ernstig tekort schiet. Er is nou éénmaal niks aantrekkelijks aan een dun mannenlichaam. En zo ervaar ik dat ook. Dan word het namelijk gelijk gegooid op uitstraling en persoonlijkheid is mijn ervaring. Erg lastig allemaal;)
Het lijkt erop dat je jezelf waardeloos vind. Dit beeld probeert de hulpverlener te veranderen.Van je angst: ik ben te lelijk , naar realiteit : zo lelijk ben je niet. Het kan niet zo zijn dat jij de lelijkste man op aarde bent. Dat vind je ongeveer wel van zelf.
Het is in de therapie belangrijk om je zwarte zelfbeeld te verschuiven naar een realistischer zelfbeeld.
ik neem aan de de hulpverlener je ook uitlegt dat je teveel zaken aan elkaar koppelt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.