Ik ben traag vergeleken met andere mensen. Hoe kan ik sneller worden?
Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een traag werktempo. Ik denk omdat dat ik wil dat alles zo goed mogelijk is. Ik heb geprobeerd om snel te zijn maar toen deed ik het dan slecht.
En dan ga je traag werken.
2. Kijk hoe anderen er in slagen snel te werken en probeer zelf eens uit wat zij anders doen om daarin te slagen.
3. Zorg ervoor dat het traag werken niet veroorzaakt wordt door het verliezen van het overzicht over je werk: hou desnoods op een kladblaadje bij waar je op dat moment allemaal mee bezig bent. Dat helpt dan weer tevens bij het:
4. Multitasken! Hoe meer dingen je tegelijk doet, hoe sneller je ze gedaan krijgt!
5. Stel tijdens het multitasken prioriteiten. Doe eerst de dingen waarvan het een ramp zou zijn als ze niet af zouden raken, doe daarna de zaken die het meest tijd in beslag nemen en pas daarna de rest.
6. Begin 5 min vroeger. Start in die 5 min al een belangrijk deel van het werk waar veel tijd inkruipt zodanig dat je al een 'voorsprong' hebt van zodra je collega's toekomen en je afgeleid wordt, samen moet gaan 'acclimatiseren' aan de koffieautomaat of verwacht wordt op de ochtendvergadering.
7. Plan taken slim in: het heeft geen zin om 3 keer voor 3 verschillende taken naar de andere kant van het gebouw te lopen als je deze 3 taken in 1 keer kan afwerken en je je slechts 1 keer moet verplaatsen. Ben je toch een keer wat vergeten, vraag je dan af of het dringend is, misschien kan je het uitstellen tot een volgende verplaatsing zich ook voor een andere taak opdringt.
9. Vermijd overbodig werk! Stel bijvoorbeeld dat je moet gaan tanken (ik zeg zo maar wat) doe dat dan niet wanneer de benzinetank nog half vol is want uiteindelijk spendeer je dubbel zoveel tijd dan nodig met het bezoek aan het benzinestation.
10. Wees kritisch over het werk: zijn er geen dingen te bedenken die je doet omdat je ze van collega's hebt geleerd of omdat ze in werkwijzen beschreven staan, maar die eigenlijk overbodig zijn of waar een alternatieve, snellere manier voor is? Misschien zijn dat altneratieven die je werkgever niet altijd even koosjer vindt of gaat het in tegen bepaalde regels of procedures: maar zolang je echt zeker weet dat het meerwerk totaal overbodig is en de alternatieve werkwijze absoluut geen kwaad kan, mag je gerust uitgaan van het gezegde: wat niet weet, niet deert.
11. Vermijd dat persoonlijke problemen of zorgen/afleidingen de oorzaak zijn van je trager werken. Wanneer je afleiding ondervindt omwille van prive-omstandigheden: neem dan even een pauze: probeer 5 min de tijd te nemen om na te denken over hoe je die priveproblemen aanpakt en schrijf dat op! Je zal zien, daarna voel je je veel geruster (je hebt (een deel van) de oplossing en je hebt deze opgeschreven dus vergeten doe je ze niet en dus is het makkelijker het een beetje uit je hoofd te zetten) en je kan je weer voor de volle 100% op je werk concentreren.
12. Last but not least: beloon jezelf wanneer je er dan uiteindelijk in slaagt om sneller te werken. Geniet bijvoorbeeld extra hard van een langere (middag)pauze omdat je weet dat je het werk sneller af had en je je dus een langere pauze kan permitteren. Probeer die extra tijd voor jezelf tijdens je pauze dan ook als een motivatie te beschouwen om snel door te werken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.