Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben traag vergeleken met andere mensen. Hoe kan ik sneller worden?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een traag werktempo. Ik denk omdat dat ik wil dat alles zo goed mogelijk is. Ik heb geprobeerd om snel te zijn maar toen deed ik het dan slecht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik vrees dat het antwoord is: dat is bijna niet mogelijk, afhankelijk van wat de oorzaak is van de traagheid.

Je hebt mogelijk last van traag denkvermogen, of lagere verwerkingssnelheid. Google daar maar eens op of je er iets in herkent. Let op: traag denkvermogen heeft niets te maken met intelligentie. Je kunt dus gewoon slim zijn, alles gaat alleen wat langzamer.

Vergelijk het met de slak en de haas in de hardloopwedstrijd. Of laat 2 jongens hardlopen, waarbij je bij één van de twee zijn benen bij elkaar bindt met een touw. Die jongen komt echt wel voorruit maar moet veel kleinere stapjes doen. Als die koste wat kost ook zo snel mogelijk wil gaat hij struikelen over zijn eigen benen (de fouten die je beschrijft) en bovendien, is hij nog steeds langzamer dan de andere tot zijn frustratie.

Als je alleen langzaam bent omdat je onzeker bent en alles 6 x overweegt helpt veel doen en zelfvertrouwen kweken. Het je iets wat hierboven staat, helpt dat eigenlijk allemaal niet.

Maar dan kun je ook eens goed kijken hoe traag je nou werkelijk bent, mogelijk zit het voor een deel tussen je oren. Als je iets net later af hebt, voelt het als veel trager maar mogelijk ben je maar een paar procent langzamer feitelijk. En mogelijk hoef jij nooit meer iets over te doen itt die snelle henkies.

Er zijn wel testen op dus als je er echt last van hebt, stel je de vraag eens bij je huisarts. Die kan dan ook vaststellen wat er evt te winnen is.
10 jaar geleden
vraag iemand je persoonlijk hierin te begeleiden. Een coach bijvoorbeeld. Veel structuur aanbrengen in je werk en dat blijven oefenen, dat je je werk automatisch gestructureerd doet, en dan het tempo opvoeren bijvoorbeeld.
Oefenen, oefenen, oefenen. Met veel, heel veel discipine.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
om te beginnen: er is geen standaard snelheid waar je moet aan beantwoorden. iedereen heeft zijn eigen tempo, en alle tempo's zijn goed. Het is tegenwoordig vaak zo een rush, je hoeft daar niet in mee te gaan. Ik heb bv. ooit een onvoldoende gekregen in de schilderacademie omdat ik "te traag" schilderde. Inderdaad was dat zo, maar ik dacht "ik leer nu schilderen en als ik het onder de knie heb zal het sneller gaan". Nu schilder ik al een tijdje, en inderdaad kan ik al veel sneller schilderen. Mocht ik me toen laten ontmoedigen hebben door de rush die die leerkrachten wilden, dan had ik misschien nooit echt goed leren schilderen.
waar ik meer aandacht zou aan besteden is aan jouw wil om alles "goed" te doen. er is helemaal niets mis met dingen "goed" te willen doen, alleen is het belangrijk je af te vragen wat voor jou hier de drijfveer is.Maak duidelijk wat voor jou "goed" is. als je dat duidelijk hebt kan je dit gebruiken om meer zicht te krijgen op jezelf.
Bv. misschien wil je goed doen omdat je als kind heel strenge/ontevreden... ouders of leerkrachten of weet ik veel had waardoor je altijd het gevoel kreeg dat je het juist helemaal niet goed deed. als je nu nog altijd wil "goed" doen en hier enorm veel tijd aan besteedt en er zelf last van hebt (bv. omdat je niet meer komt tot dingen die je liever zou doen) dan kan het goed zijn om opnieuw je gevoel te voelen dat je hebt bij "goed doen". door het gevoel toe te laten (het gevoel dat je als kind wellicht ook had) kan je dit patroon stelselmatig oplossen.
Dit is natuurlijk maar een fictief voorbeeld, misschien spelen er bij jou heel andere dingen waardoor je denkt "ik moet het goed doen". Ik bedoel hier ook helemaal niet mee dat je jezelf moet veranderen, gewoon toelaten dat jij de dingen op jouw manier en tempo doet en aanvaarden wat je daarbij voelt.
Het belangrijkste is: stop met jezelf op de kop te zitten dat je "te traag" bent. Aanvaard jezelf zoals je bent!
liveisgreat
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing