Overdag kan ik soms de slaap niet tegen houden, hoe komt dit?
Sinds een jaar of 2 kan ik soms mijn slaap nauwelijks onder controle houden. Ik ben niet vaak moe (alleen soms 's avonds na werk maar dat lijkt me normaal) en ook tijdens werk/school voel ik me goed. Maar wanneer ik in de klas of in een vergadering zit kan ik mijn ogen niet meer openhouden. Ik moet dan echt heel veel moeite doen om niet in slaap te vallen. Ik wil dan wel echt actief luisteren, en dat lukt ook wel, maar tegelijkertijd denk ik steeds; niet in slaap vallen, blijf wakker. Mijn ogen vallen dan dicht en ik zit vaak te knikkebollen om vervolgens meer met een schok wakker te schrikken. Ik zie ook tijdens een vergadering/school als ik moet luisteren vaak alles dubbel, er zit een soort constante waas voor mijn ogen waardoor ze ook snel dicht vallen.
Als ik zelf wat doe, zoals achter de computer zitten, lezen, sporten, gewoon werken of andere dingen is er niks aan de hand. Ik heb het dus alleen wanneer ik alleen naar iets (belangrijks) luister..
Ik denk dat ik geen slaaptekort heb, ik slaap zo'n 7 - 9 uur per nacht.
Zou het aan mezelf liggen of is het misschien iets psychisch? Of kan het een soort aandoening zijn? Een tijd geleden ben ik naar de huisarts geweest, die heeft gecontroleerd op Pfeiffer en ziekte van Lyme, daar kwam niks uit.
Het is echt heel lastig soms, aangezien ik het écht niet onder controle kan houden.
Toegevoegd na 2 minuten:
Zo klinkt het misschien een beetje aanstellerig, maar ik vind het wel vervelend. Vooral tijdens iets belangrijks..
Een vriend van mij had exact hetzelfde probleem en is getest op apneu's. Hij bleek deze veelvuldig te hebben in zijn slaap. Zijn amandelen zijn verwijderd en hij heeft weer energie voor tien.
Tenzij je met een partner slaapt, zal je dit niet snel van jezelf weten.
De amandelen hebben hiermee te maken omdat deze, wanneer ze groter dan normaal zijn, de luchtwegen kunnen blokkeren. Slaapapneu's kunnen ook een andere oorzaak hebben overigens. Het goede nieuws is dat ze doorgaans vrij eenvoudig te verhelpen zijn. http://www.isala.nl/patienten/folders/5330-snurken Enkele controlevraagjes:
Klopt het dat je niet langzaam indommelt, maar van het een op het andere moment 'wegvalt'...? En dat Red Bull en dergelijke hier geen oplossing voor bieden? Heb je dit ook tijdens het kijken van een film, hoe spannend die ook is? Word je vaak wakker met een droge mond? Nogmaals: wat jij omschrijft komt tot dusverre precies overeen met de problemen die mijn vriend jarenlang had.
Hij is een gezonde man, geen overgewicht, geen drinker, als hij actief bezig was, was er niets aan de hand, maar als een bezigheid passief werd viel hij pardoes in slaap. De ene keer na een uur, de andere keer al na vijf minuten.
De huisarts heeft hem toen doorverwezen naar de longafdeling van een ziekenhuis. Hij heeft toen een nacht met een microfoontje, een zuurstofmeter, polygraaf, et cetera om geslapen.
Het aantal ademstilstanden per uur (AHI) is bepalend voor de ernst.
5-10 is licht, 15-30 matig en >30 ernstig.
Hij kwam uit op 65,4 terwijl vanaf 15 ingrijpen al wenselijk is... http://www.apneuvereniging.nl/dossiers3/12-osas-richtlijn-2009-patientenversie/file Ik wil niet beweren dat dit bij jou ook het geval is, of dat je überhaupt slaapapneu's hebt, maar het lijkt me, als ik het zo lees, de moeite waard om dit dan in ieder geval uit te sluiten als mogelijke oorzaak.
Hij had alleen wel alle verschijnselen overdag. Als hij iets had om zich aan vast te houden kon hij staand slapen (om het in zijn eigen woorden te zeggen). Op een andere vakantie was er iemand met verpleegervaring bij. Die merkte het niet alleen op, maar herkende het ook en zei hem dus wat er kennelijk mis was.
Hij wilde het nog steeds niet geloven.
Tja, het is fysiek onmogelijk om je eigen neergelaten oogleden allebei tegelijk in een spiegel te zien.
En je eigen slaapapneu herkennen is ook onwaarschijnlijk. Het heeft nog een tijd geduurd en pas na een lange reeks van door voortdurend in slaap vallen gemiste afspraken is het gelukt hem te overtuigen dat er echt wel iets mis was. Bij een slaaponderzoek kwam het aantal slaapapneus ruim boven de 100.
De verbetering was daarna al even opmerkelijk trouwens!
Het verhaal van Rabelais mag niet gemakkelijk aan voorbijgegaan worden. Mocht dat het niet zijn, dan moet in elk geval wel andere actie genomen worden. Want er is iets serieus niet in orde.
Ik ben erg benieuwd naar een eventuele uitkomst, dus als je deze op enigerlei wijze kenbaar zou kunnen en willen maken?
Laat je niet door de huisarts met een kluitje het riet in sturen. @Bordensteker
Wow, dat is erg extreem.
Overigens eens met je eindconclusie. Het is echt niet normaal om met regelmaat plotsklaps in slaap te vallen.
Dat je wel eens indommelt tijdens een vergadering, soit, maar hier lijkt meer aan de hand.
http://www.allesovernarcolepsie.nl/?gclid=CPyMrpy1pcQCFS3LtAodYEcAYA
Is het bij narcolepsie niet zo dat je juist bij inspanning/opwinding in slaap valt?
Het lijkt me in ieder geval atypisch voor narcolepsie dat het alleen in rust/passieve toestand gebeurt, naast dat het een behoorlijk zeldzame aandoening is.
Maar wie weet heb je gelijk, ik ben geen expert. @harriet07
Nee, apneu's komen niet alleen bij mensen met overgewicht voor.
Het is wel een risicoverhogende factor, maar geen voorwaarde.
Ik ben geen huisarts, dus ik ga er vanuit dat hij de juiste keuzes maakt.
Veel succes hiermee in ieder geval; hopelijk leidt dit tot een oplossing! :) @Lies12
Goede suggesties met betrekking tot de slaappoli.
Ik ben niet bijster bekend met narcolepsie. Wat ik eerder zei wat betreft actief/passief was voornamelijk gebaseerd op een aflevering van 'Je zal het maar hebben' van VARA/BNN.
Hierin heeft een meisje met narcolepsie enkele dagen geen medicatie geslikt om de symptomen zichtbaar te maken. Vervolgens viel zij juist op momenten dat haar lachspieren werden geactiveerd in slaap.
Vandaar de opmerking die ik maakte en vandaar de nuance die ik erin legde. ;)
Ik heb dus precies het zelfde probleem.
Ik ben ten einde raad...
Is er bij u iets uitgekomen wat het was?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.