Bestaat er een antidepressiva met weinig bijwerkingen in het begin?
Ik ben depressief geworden en kan heel slecht tegen middelen. Door paraxotine ging ik door een hel, mega suicidaal, ondraaglijke hoofdpijnen, echt marteling, na 4 dagen gestopt. Ook kan ik niet tegen tryptofaan.
Is er een antidepressiva die niet "opwekkend" is en dus minder bijwerkingen heeft? Ik durf het eigenlijk niet meer aan, maar na een jaar thuiszitten wil ik toch iets proberen..
Toegevoegd na 1 dag:
mirtazapine een optie? Lees dat dit minder bijwerkingen geeft
Mg:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19944540
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16542786
Ervan uitgaande dat het niet voorgeschreven is vanwege de placebo werking, is de oorzaak bekend. (hoewel ik dat geen oorzaak maar een gevolg van een tekort zou noemen)
(de combi werkt beter dan alleen Mg of alleen regulier) @Noorderling:
Lees die twee links eens goed door. (en laat ze eventueel aan de psychiater lezen, hopelijk staat ie er open voor) "Mijn hersenen zijn snel overprikkeld."
Mg werkt rustgevend en kalmerend. Nog even een dooddoener, want dit kan je altijd zeggen, maar ik zeg het omdat ik denk dat je >90% kans het dat je het gaat merken:
Mg zelf proberen kost je maximaal 50,-
Resultaat is al na 1 tot 14 dagen te verwachten, bij genoeg dosering. (1000 mg per dag, minder mag ook, bijvoorbeeld 400 maar dan is het effect veel minder omdat het verbruik waarschijnlijk even hoog is)
2 wetenschappelijke links niet genoeg?
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150217114119.htm
When depressed patients on SSRI medication do show improvement, it appears that their brains are actually overcoming the effects of anti-depressant medications, rather than being assisted directly by them. Instead of helping, the medications appear to be interfering with the brain's own mechanisms of recovery.
Dat haal ik ook uit 1 zin van je ! En, tot het moment dat de " nieuwe, niet wetenschappelijke" theorieën bewezen zijn, is het gevaarlijk om ze te propaganderen als 100 procent effectief.
En het is onzin. Vandaar dat ik wacht op de Nobelprijs !! Iedereen kan deze kolder verkopen, ik ook met mijn speciale drankje. Ik kan gewoon zeggen dat het 100 procent werkzaam is. Daar hoef ik geen wetenschappelijk onderzoek naar te doen. Ik roep het gewoon. En wanneer mensen maar wanhopig genoeg zijn dan is 150 euro niet duur voor geluk. Voor slechts 150 euro.... Kun je proberen toch ?? Met cryofiel maak ik me boos over de kwakzalvers met hun halve- theorien. Bij gebrek aan x volgt Y , dus Y behandel je altijd met x . Wanneer ik te weinig drink krijg ik hoofdpijn. ( feit ) dus: als ik 1 liter drink zal ik geen hoofdpijn krijgen. ( onzin) . Ik kan ook hoofdpijn hebben omdat ik migraineaanval heb, teveel stress, slapeloos, kater, een hamer op mijn hoofd viel, etc. De halve-ware theorien worden als zeer geniaal omarmd. Wanneer het werkelijk zo was, dan kunnen de theorien getoetst en bewezen worden. Tot die tijd, voel ik aan mijn water dat het niet deugt !
Alleen waar vind je die kwakzalvers in mijn verhaal? Veel wordt er niet aan verdient., er is geen partij die een monopolie in Mg heeft.
Ik zou bijna zeggen: Was die er maar, dan zou er meer onderzoek gedaan worden.
Ga je nu iedereen aanraden om maar extra vitamine A te slikken?
En ga je dan net doen alsof daarmee allerlei problemen spontaan verdwijnen, onafhankelijk van welke klachten er waren, en onafhankelijk van de oorzaken van die klachten?
Dit verklaart dat je depressief bent geworden.
De schade die je opgelopen hebt is niet snel te herstellen. Een vergelijking : iemand die pure suiker gewend is te eten, zal de zoetheid van een aardbei niet herkennen.
Je zult op een andere manier emoties voelen en ervaren, tenminste: je zult nu vooral voelen dat je geen emoties ervaart. Het is logisch dat je dit snel wilt veranderen. Maar helaas, er is geen snelle weg. De keuze van antidepressieva is voor jou lastig. Immers, de werking is dat de passiviteit richting activiteit gaat. Wanneer je nog moedeloos bent, en dan actief , dan zult je suïcidaal kunnen worden.
Deze weg is te moeilijk voor je. Je kunt overwegen om via zeer intensieve therapie je hier doorheen te worstelen. Praat daarover met je behandelaar. Realiseer je dat er geen stofjes zijn die iemand " gelukkig" maken. Dit heb je al eerder geprobeerd ( met je middelengebruik ) en dat werkt dus niet. Probeer met de behandelaar in contact te blijven! Dat je deze vraag hier stelt, maakt me ongerust. Je wilt een snelle weg, en wilt dit toch door toediening van " stofjes" .
Heel alternatief Nederland zal de "perfecte" oplossing aanbieden. Toch zul je iets moeten veranderen. Een lange en pijnlijke weg moeten gaan. Helaas, het is niet anders. Toegevoegd na 3 minuten:
Alle antidepressieva hebben bijwerkingen.
Antidepressiva zijn niet verslavend, maar hebben wel bijwerkingen. De eerste twee tot vier weken zijn de bijwerkingen meestal het heftigst, maar daarna vlakken ze af of verdwijnen ze helemaal. De moeilijkheid is dan het gebruik vol te houden, vooral ook omdat de stemmingsverbetering nog even op zich laat wachten. De bijwerkingen verschillen per gebruiker en per soort. De enige manier om die te ontdekken is door ze uit te proberen. Hou daarom indien nodig contact met uw arts om het antidepressivum te zoeken dat voor u het beste werkt en dat u het best verdraagt. Bronnen:
- http://www.psychischegezondheid.nl/antidepressiva
Het lastige met antidepressiva is, dat een middel dat voor de één geweldig werkt, voor de ander waardeloos is; het is een kwestie van uitproberen onder begeleiding. Je schrijft zelf dat je een 'niet-opwekkend' antidpressvum nodig hebt. Er zijn diverse 'dempende' antidepressiva. Zoek bv eens in de link en praat met je arts. Bronnen:
- http://fk.cvz.nl/
Het past dus niet in de chronologie van de reacties.
Ik denk dat hierboven al veel info vanuit verschillende 'invalshoeken' is gedeeld. Maar laten we uitkijken dat we "de steen van de vraagsteller" niet aan het verplaatsen zijn. Dat zal hij/zij zelf moeten doen. Wanneer 'wij' zo blijven hameren op - niet doen - kijk uit - is slecht - kan niet..... is ons ego meer aan het woord en zegt alleen nog meer over onszelf dan dat we de hulpvrager van dienst zijn: datgene delen wat voor onszelf werkt en 'waarheid' is. De keuze is en blijft altijd bij de vraagsteller.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.