Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie spinnen die er niet zijn, wat is dit?

Soms als ik 'snachts bijna slaap en me nog een keer omdraai zie ik een hele grote spin vlakbij me of een web met allemaal spinnetjes. het lijkt levensecht maar als ik mijn bed uit spring en de lamp aan doe is er niks. Ik ben doodsbang voor spinnen dus dit is geen pretje.. weet iemand wat dit is of wat ik eraan kan doen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik gebruik geen medicijnen en geen drugs en ik ben ook niet psychisch gestoord ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
13.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

lijkt me een ernstige spinnenfobie die wat uit de hand loopt:
Cognitieve gedragstherapie, in het bijzonder exposuretherapie, is de meest effectieve behandeling voor een spinnenfobie. Ongeveer 70-90% van de mensen met een spinnenfobie heeft baat bij cognitieve gedragstherapie. Een behandeling duurt, afhankelijk van de ernst van de spinnenfobie, 5 à 10 sessies.

De behandeling houdt in dat je, samen met de therapeut en nadat je voldoende uitleg gekregen hebt, de confrontatie met je angst aangaat. Je therapeut zal je stimuleren om je angst te voelen en te verdragen zodat die steeds zal dalen, je minder last zal bezorgen en je leven niet meer zal beheersen. Face Everything And Recover, zeg maar. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om, tegen je gewoonte in, deze confrontatie aan te gaan. Daarom doen we dit stap voor stap en op jouw tempo! Jij bepaalt wanneer we een volgende stap nemen en hoe die eruit ziet.
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, dit is een spinnenfobie. daar kun je weinig aan doen. maar afkicken van die fobie kan wel. confronteer jezelf met je fobie. zet bij. een klein spinnetje 1 minuut op je hand en zeg daarbij tegen jezelf; ik ben niet bang voor spinnen. en dan gewoon met steeds grotere spinnen. en bedenk eens waarom je er bang voor bent? omdat iedereen het eng vind of omdat ze je in je slaap vermoorden. natuurlijk is het eerste het geval. maar bedenk dan eens dat spinnen net zoiets zijn als kevers maar dan anders gebouwd. en het nuttige is dat ze muggen vangen zodat jij niet onder de rode bulten zit in de zomer. veel succes
Tja, daar zijn verschillende diagnoses bij te bedenken, maar aangezien je zelf ook wel weet dat het niet echt is (na je eerste schrik) lijken die me niet erg waarschijnlijk.
Ik zou denken aan ofwel een pseudohallucinatie ofwel een ilusionaire vervalsing. Beide zijn volkomen normale verschijnselen.

Bij pseudohallucinaties ziet iemand dingen die er niet zijn. Anders dan bij een echte hallucinatie weet de patiënt dat het niet reëel is. Er bestaan ziekten die dit veroorzaken, maar rondom het in slaap vallen of wakker worden komt het erg vaak voor. Eigenlijk iedereen heeft het dan zo af en toe. Als het om iets allerdaagse gaat dan wordt er geen acht op geslagen en dus zijn we het ons niet eens bewust. Jij hebt de pech wel heftig te reageren als je op zo'n manier spinnen 'ziet.' Je angst voor spinnen maakt de kans dat je spinnen ziet wel weer groter.
Bij een illusionaire vervalsing zie je wel echt iets, maar maken je hersenen een verkeerde interpretatie. Mensen hebben er vooral last van als ze niet goed kunnen zien. Slechtzienden kunnen er continu last van hebben, mensen met goed zicht eigenlijk alleen als er weinig licht is. Rondom het in slaap vallen en wakker worden ben je er nog gevoeliger voor. Gezien de angst voor spinnen is het ook hier niet onverwacht dat je spinnen ziet.

Hier echt iets tegen doen kan lastig zijn. Als je de angst voor spinnen vermindert (bijvoorbeeld door gedragstherapie) dan neem je in ieder geval de lading weg en dat scheelt al veel. In geval van een illusionaire vervalsing kan een klein beetje meer licht soms de vervalsing ook al weghalen omdat je hersenen dan betere interpretaties kunnen maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
+ Waarbij het ook al flink kan helpen te *weten* wat de oorzaak van het spinnen-zien is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding