Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft ijzertekort invloed op een depressie.?

Ik had verleden vrijdag een bloedtest gedaan als reden dat ik het moest van mijn psychiater want volgens hem zag ik een maand geleden er bleek uit en mijn moeder zei ook dat ik er niet gezond uit zag. Ik heb al even last van lichte duizeligheid en kortademigheid,vermoeid en energieloos. En vandaag kreeg ik te horen dat ik een zeer laag ijzergehalte had. Ik had dat totaal niet direct verwacht. Ik ben ook een tijd depressief kan dit een invloed hebben ,op mijn depressie,energieloos voelen en nergens geen zin in hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Strikt genomen heb je dan geen 'depressie', maar diverse klachten (zoals lamlendigheid) die zowel door een depressie als door ijzertekort kunnen komen.
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Een ijzertekort geeft een bloedarmoede en de symptomen daarvan kunnen erg lijken op de klachten van een depressie.
Bij een depressie is de stemming verstoord; de precieze manier waarop dit veroorzaakt wordt is nog niet helemaal duidelijk. Een verstoorde balans van stofjes in je hersenen lijken wel (een deel) van de verklaring. Bij een bloedarmoede ben je lichamelijk en geestelijk moe doordat er te weinig zuurstof rondgebracht wordt.

Het zijn dus twee verschillende ziektebeelden, die wel erg op elkaar kunnen lijken. Het zou kunnen dat je niet depressief bent maar dat je klacht helemaal door de bloedarmoede komen.
Als je wel ook depressief bent dan is die niet erger geworden door de bloedarmoede, maar heb je de klachten van de bloedarmoede er bovenop gekregen. Dat kan zeker wel imponeren als een toename van de depressiviteit; strikt genomen is dat dus niet het geval (al is het onderscheid meer academisch dan werkelijk van belang.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing