Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik nog nooit een zanger(es) zien gapen terwijl ik zelf wel moet gapen tijdens het zingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

dat is heel normaal want ze oefenen er op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wel, dan moet je eigenlijk kijken naar de reden dat we geeuwen. de meetste mensen zeggen dat we geeuwen doordat de hersenen een signaal van verveling of uitputting doorsturen maar dit is niet de rede waarom veel mensen geeuwen tijdens het zingen. de hooftrede dat we geeuwen is om de invoer van zuurstof en de afvoer van de "slechte gassen" te regelen. omdat we bij het zingen heel veel zuurstof gebruiken en dus heel vaak in (en uit) ademen kan de balans soms ontregeld geraken waardoor we dus gaan geeuwen.
nu zangers en zangeres oefenen op hun ademhaling waardoor ze ten eerste beter gaan zingen maar ook minder gaan geeuwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het antwoord simpelweg dat niet iedereen hier last van heeft. Ik heb veel gezonden in koren en ook op redelijk niveau, maar heb hier nooit last van gehad en ken ook geen andere mensen die hier last van hebben. Behalve dan die keer dat we op tournee waren en we midden in de nacht bij een grensovergang moesten 'bewijzen' dat we echt een koor waren..

Ik denk dat een betere vraag zou zijn: "waarom heb ik/hebben sommige mensen last van gapen terwijl ze zingen". Daar zijn ongetwijfeld diverse plausibele theorieën voor. Over het algemeen geldt echter dat zien gapen, of denken aan gapen, doet gapen. Als je inspannend genoeg bezig bent, zoals wanneer je een zesstemmig baroknummer a capella ten gehore brengt voor een kritisch publiek, zul je niet snel gapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing