Borderline EN autisme. Kan dat?
Ik ben nu een poosje bezig met onderzoeken en heb als kind de diagnose Ass gehad waar ik me eigenlijk nooit helemaal in kon vinden. Een psycholoog denk eerder aan Borderline en stelde haast ook vast dat ik alle 9 kenmerken heb. Wel hoorde ik van een andere psycholoog dat een ASS en een BPS behandeling niet samen gaan, of het ene of het andere.
Weten jullie toevallig hoe dit zit?
preco
En de diagnose wordt gesteld door een psychiater en niet door een psycholoog. Dus ik geef bewust geen antwoord of Borderline en autisme samen kunnen gaan of juist niet.
Overigens weet ik het antwoord op deze vraag niet. Ik heb van vele combinaties gehoord, maar van deze nog niet. Wel weet ik uit eigen ervaring, dan voor mensen met ass de juiste diagnose zeer belangrijk is omdat een van de kenmerken is dat zij pietje precies zijn. Overigens is ASS naar mijn beste weten niet te genezen. En is bij Borderlijn behandeling belangrijker, dan bij ASS. Dit is hoever mijn kennis gaat. Als het een goede psycholoog is dan laat die de diagnose stellen over aan de psychiater.
Ik neem aan dat de oorspronkelijk diagnose ASS gesteld is door een psychiater. Toegevoegd na 15 minuten:
Wat wel duidelijk is dat de juiste behandeling belangrijk is. Dus kan de keuze zijn om te handelen op basis van de persoonlijkheid ipv het diagnose. Vooral als de diagnose mogelijk niet correct is. Wel is een van de onderdelen van herstel het accepteren van het feit dat de kenmerken er zijn en dat deze kenmerken een onderdeel van je leven is. Nogmaals er is een verschil in de rol van psychologen, psychiaters en ervaringsdeskundigen. En omdat er meer psychologen rond lopen dan psychiaters hebben de psychologen meer ervaring dan psychiaters.
Maar er is maar een iemand die de meeste ervaring heeft en dat is de persoon met de diagnose deze heeft een levenslange ervaring.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.