Enorme last van straatvrees. Welke behandelingen zijn er?
Ik heb echt enorme last van straatvrees al bijna 3 jaar. Zelf denk ik dat het komt doordat ik bijna 3 jaar geleden voor de 3e keer ben verkracht, maar heb ook het gevoel of is er een hele andere reden dat ik straatvrees heb. Ik durf niet alleen naar buiten, wel als er een begeleidster meegaat, maar dan nog kijk ik voortdurend om me heen. Ik heb al meerdere malen aan mijn psychiater gevraagd welke behandelingen er zijn voor straatvrees, maar krijg nooit een concreet antwoord, maar krijg steeds het antwoord: "Je moet gewoon de straat op gaan". Lekker makkelijk gezegd, denk ik dan. Doe het maar eens als je het niet durft. Natuurlijk wil ik graag weer normaal en alleen de straat op durven, maar het is voor mij en mijn begeleiders wel duidelijk dat dat met behulp van een goede behandeling moet gebeuren, waar ikzelf voor de volle 100% mijn medewerking aan wil geven. Alleen omdat ik nooit een concreet antwoord krijg van mijn psychiater, wil ik jullie vragen welke verschillende behandelingen er bestaan? Mocht je 1 of meerdere behandelingen weten, zou ik het fijn vinden als jullie er dan ook even een link naar die behandeling in jullie antwoord willen zetten (Als je een link hebt natuurlijk). Alvast bedankt!
Groetjes horselover1982
Sterkte en succes!
Ik heb de eerste keren een hoge doses Oxazepam gebruikt om rustig te blijven maar na een paar dagen kon ik al met 1 tabletje toe en nu gebruik ik het nog maar zelden.
Ik kan je helaas niet vertellen hoe jij die knop om kunt zetten. Natuurlijk moet je inderdaad wel de achterliggende problematiek behandelen om definitief van je straatvrees af te komen. In elk geval sterkte ermee!
Pleinvrees (agorafobie) is een paniekstoornis waar goede behandelingen mogelijk zijn
In feite zijn dat reacties van je lichaam en een deel van je hersenen die "denken" dat iets wat je gaat doen gevaarlijk is. je lichaam wordt in een "vluchtstand" gezet.
Maar als je er bewust, rationeel over nadenkt, weet je dat de situatie helemaal niet gevaarlijk is. Dat andere stukje hersenen vergist zich.
Het valt te leren om je stapje voor stapje te verzetten tegen die gedachten en lichamelijke reacties die je vertoont.
Google maar eens op "RET-methode" en "RET"; dit is een methode die misschien wel kan helpen. Verder kun je mischien voor informatie over (straat)angst terecht bij de ADF-stichting, een patiëntenvereniging voor mensen met angst- en dwangklachten.
Op hun website staat in elk geval dit over straatvrees: http://www.adfstichting.nl/Angst/Angststoornissen/Straatvrees.aspx
Maar stapje voor stapje leren de straat op te gaan, dat kan wel.
Ik snap wel dat daar in ieder geval een deel van het probleem zit. Is een hond misschien een optie voor je?
Ik ken iemand die ook straatvrees had, waarbij een hond heel goed geholpen heeft. Ik vind het heel heftig wat je verteld en ik hoop dat er iemand is die je kan helpen. Kijk eventueel eens naar een andere psyg want deze doet zijn werk niet vind ik.
Ik heb door een andere soort conditionering (overgebleven uit mijn jonge kinderjaren) helaas zelf zoveel ervaring met blokkerende angst dat ik de ernst van het probleem een beetje kan begrijpen.
Die ernst kan je ook naar het punt brengen dat je de exposure-angst inderdaad opzij schuift. Nee, duwt, want hij veert een stuk terug! En in elk geval heb je een andere aanpak en vrijwel zeker dus een andere psychiater nodig. Aan een loodgieter die een lekkende plek droogmaakt en er plakband op plakt, heb je uiteindelijk niets, terwijl je leven zich verder sleept. En deze heeft zijn plakband nog niet eens tevoorschijn gehaald!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.