Kan je een narcist/sociopaat zijn terwijl je wél in de gaten hebt dat je fout zit?
Ik ben nog maar 16 en ik zit al redelijk in de knoop met mezelf. Ik heb reeds de diagnose ADHD en PDD-NOS gekregen, maar word momenteel nog verder getest voor eventuele veranderingen in de diagnose. Dit gebeurt allemaal via de GGZ. Ik zal uitleggen wat me dwars zit.
Toen ik jong was, een jaar of 9, had ik ''verkering'' met een meisje die naast me woonde. Zodra ik zag dat ze speelde met een ander jongetje en er ook lol mee had, werd ik jaloers en boos. Toentertijd ging dat een keer zo ver dat ik haar geslagen heb, en ook een keer geschopt waardoor ze een blauwe plek op haar been had. Ik heb hier daadwerkelijk berouw van en ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zo ben geweest.
Ik heb een jaar geleden een meisje ontmoet via Twitter en daarmee heb ik nu al ruim 13 maanden een relatie. We zien elkaar regelmatig in het echt (150 km afstand) maar dingen lopen niet zo soepel. Ik lieg weleens om eigen bestwil, ben heel erg onzeker en jaloers, ik vind het moeilijk om me in te leven in haar gevoelens/gedachtegang.. je zou al gauw denken aan een narcistische/sociopaat-achtige persoonlijkheid. Bij dit soort mensen zit het echter zo dat ze bijna nooit schuld of berouw voelen, en dat ze (bijna) niet te helpen zijn omdat ze niet weten dat ze fout zitten en anderen verwijten. Ik realiseer me echter wél dat ik fout zit.
Zou het even goed narcisme of iets kunnen zijn, of heeft dit gewoon te maken met mijn autisme en moet ik hiermee leren omgaan? Ik maak mezelf alleen maar bang zo.
Voor wat het liegen om bestwil betreft: Dat doet iedereen weleens, soms zelfs onbewust. Als het bij een heel enkel keertje blijft zou ik me daar geen zorgen om maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.