Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lijd ik aan een burnout met deze symptomen?

Zou ik aan een burnout kunnen lijden? Ik merk een paar grote wijzigingen in mezelf op ten opzichte van een paar jaar geleden:

-Heb eigenlijk geen zin om ergens aan te beginnen, daar waar ik vroeger altijd heel actief was. Naar de cinema, een week-endje weg organiseren, het huis opruimen, een barbecue organiseren,... ik zie er enorm tegen op om er aan te beginnen. Eens dan toch begonnen (meestal onder druk van mijn vrouw) vind ik het toch best wel leuk.

-Vroeger had ik grootse plannen, ik zou de wereld rondfietsen, ik zou een eigen bedrijf beginnen en stinkend rijk worden, ik zou een boek schrijven, enz,... maar nu word ik al moe als ik er nog maar aan denk. Ik beleef eigenlijk aan heel weinig zaken nog plezier.

-Op het werk heb ik er steeds minder zin in. Vroeger wou ik de puntjes op de i maar nu interesseert het me allemaal niet zo veel meer. Ik klop mijn uren. Moet er bij vermelden dat het het laatste jaar veel drukker geworden is en ik in een veel complexere omgeving werk nu dan vroeger (ben IT-er).

-Ik ben voortdurend moe en het enige wat ik eigenlijk thuis wil doen, is in bed tv liggen kijken en slapen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Een burnout heeft veel symptomen, ieder mens heeft vaak wel een aantal van deze symptomen waarbij hij kan denken "ja dat heb ik ook", dat wil echter nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een burnout hebt. Wil je zekerheid, ga eens langs de huisarts, deze kan het vaststellen.

Maar, als ik jouw symptomen zo lees denk ik niet aan een burnout, mensen met een burnout zitten vaak vol frustratie, woede en angsten. Hebben bijvoorbeeld slaapproblemen, rusteloosheid en pijnlijke spieren en zijn achterdochtig, hebben lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk en een te snelle hartslag. Kijk eens op de site van mijn bron, daar staan veel symptomen over een burnout, wellicht heb je niet al je klachten vermeld en komt er wel veel overeen.

Dat je misschien geen burnout hebt wil niet zeggen dat je niets anders hebt, ik ben geen dokter en wil dan ook niet met allerlei dingen gaan roepen wat je wel/niet zou kunnen hebben. Eén ding is een feit en dat is dat jij je aan deze punten stoort dus ga echt langs de huisarts en wacht af waar hij mee komt. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeilijk te zeggen. Vind je niets meer leuk? Ben je ook depressief? Heb je sterke emotionele schommelingen (snel kwaad of huilen)? Als je hier "ja"op kunt antwoorden, dan reken er maar op dat je een burnout hebt of overspannen bent, of hoe ze het ook willen noemen. ALS je dat hebt, dan duurt het herstelproces even lang als de periode waarin je deze ziekte hebt opgebouwd! Dit wordt vaak onderschat en er wordt dan te vroeg weer gereïntegreerd in het werkproces (als dit onderbroken is of is geweest).
Ga naar je huisarts en neem vooral tijd voor jezelf en ga wandelen in de natuur (dan kun je je gedachten van je af zetten en misschien komt alles dan weer op een rijtje). Let wel dit kan lang duren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk en ervaar wat het met je doet als je gewoon toegeeft, en overgeeft aan wat je het liefst wilt, in bed liggen tv kijken en slapen.

Tot zolang je dit nodig hebt, vind, voelt.
Waar we namelijk een burn out van kunnen krijgen, is juist datgene wat je beschrijft. Grootste plannen moeten hebben, actief zijn, sociaal bezig zijn, je best doen op het werk, targetssss....

Dus draai het allemaal juist eens om, wees lui, wees non actief, wees ongeïnteresseerd, voel volledig je tegenzin.
Deze kanten willen misschien ook juist ruimte...

Juist door het voorkomen dat we in depressies en burn outs terecht komen nodigen we deze vaak uit... dat is een paradox.
Burnout en depressie komt heel vaak voort uit het negeren van onze -door de maatschappij niet zo gewaardeerde- kanten (kwaliteiten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echte burn-out is een ware ramp aan het worden voor de huidige maatschappij.
Vooral jouw laatste regeltjes waar je schrijft-----Ik ben voortdurend moe en het enige wat ik eigenlijk thuis wil doen, is in bed tv liggen kijken en slapen.-----komen helemaal overeen met de klachten van een flinke burn-out.
Dus is mijn antwoord op je vraag ja, dit zijn de symptomen van een burn-out.

Een mens heeft per dag een bepaalde hoeveelheid energie.
Die moet je over de dag verdelen.

Ook is er een soort reserve energie. voor als je onverwachts moet overwerken, of je gaat sávonds nog je tuin op knappen.

Dan is er nog je levens energie, als het daarmee mis gaat, is het ook goed fout en kom je mogelijk nooit meer aan het werk.

Energie die opraakt ( je wordt dus moe) moet weer aangevuld worden, door eten, drinken en vooral slapen/ uitrusten.
Bij een burn-out wordt er meer energie verbruikt dan er weer bij komt.
Hierdoor ontstaat een tekort aan energie, maar dat kan je vrijwel geheel compenseren met je reserve energie.
Maar ook die wordt natuurlijk niet meer voldoend aangevuld.

Dit gaat nog een tijdje zo door, totdat het helemaal vast gaat lopen.
Allerlei lichamelijke klachten gaan opspelen en uiteindelijk kan je niet meer functioneren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing