Hoe gaat het er aan toe in het "Centrum voor geestelijke gezondheid" (ben bloednerveus om er naar toe te gaan) ??
Ik kamp nu sinds een jaar of vijf met steeds toenemende stress. Alles loopt zo'n beetje mis (stresserende baan, ontzettend veel stress met zoontje dat ziek is, zorgen over zijn toekomst, financiële zorgen,...) en ik kan het steeds moeilijker aan. Uiteindelijk na jaren twijfelen bij de huisarts aangeklopt want zo kan het niet verder, het begint mijn hele leven te overheersen.
Hij heeft me doorverwezen naar het "Centrum voor geestelijke gezondheid" en volgende week heb ik daar een "intake" gesprek.
Ik ben er als de dood voor en zit te twijfelen om het toch maar af te zeggen. Maar ik wilde toch eens vragen: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe gaat het er daar aan toe? Heeft het geholpen om wat beter met de stress om te gaan?
Wat zijn jouw klachten, waarbij zoek je hulp, heb je een verwachting van de hulp.
Je zult verbaasd staan wat voor 'normale' mensen je tegen zult komen in de wachtkamer :-). Ik geloof dat iets van 1 op de 3 mensen in hun leven een vorm van therapie volgt.
In jouw situatie zal de therapie wellicht in eerste instantie gebruikt worden voor jou om te klankborden, om je frustratie kwijt te kunnen, om handvatten te krijgen. Je hoeft niet zoals in de film op een bank te liggen, ben zelf nog nooit in een kamer geweest waar een bank was :-).
Een mens lijdt dikwijls nog het meest door het lijden dat hij vreest.... Ga er dus gewoon heen, je zit nergens aan vast, ook niet na de intake. Twee tips:
1, Mócht het gebeuren dat je geen klik hebt met de begeleider die je toegewezen wordt, trek dan tijdig aan de bel en zeg dit eerlijk, anders heeft de hulp/behandeling geen zin.
2, Begin met vertellen hoe lastig je deze stap vind en hoe je hier tegenop ziet/zag. Succes!
- Is er een behandeling nodig?
- Is er een behandeling mogelijk?
- Biedt onze organisatie een geschikte behandeling?
- Passen de betrokkene en onze organisatie bij elkaar?
- Zal een behandeling succesvol zijn?
- Zijn er mogelijkheden om samen te werken?
- Zal onze samenwerking succesvol zijn?
- Gaan wij samenwerken om een succesvol resultaat te bereiken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.