is er een verband tussen narcisme en perfectionisme?
Ik heb het hier niet over de zware persoonlijkheidsstoornis, maar over mensen die tot narcisme neigen qua persoonlijkheidsstructuur. Ik hoorde via een kennis over een artikel in "psychologie today" waarin zou staan dat narcisme en perfectionisme vaak hand in hand gaan, ttz dat narcisten van anderen vaak verwachten dat ze perfect zijn. Een narcist zou een ander dan ook confronteren door opmerkingen over kleine fouten zoals "je kleding is niet geschikt voor de gelegenheid", "dat balkje dat je ophing hangt niet helemaal recht" enz...
Nu beweer ik hiermee zeker niet dat elke perfectionist ook narcistisch zou zijn, en vise versa.
Maar klopt het dat er in bepaalde mate een verband is tussen narcisme en perfectionisme? En zo ja... wat is hiervan een mogelijke reden, dus waarom zouden narcisten in het gegeven geval van ANDEREN vragen om "perfect" te zijn (ze hebben m.i. toch juist de neiging om vooral zichzelf "beter" te voelen en een minder ontwikkeld inlevingsvermogen in anderen. Of ben ik hier mis?).
En is er ook een verband tussen narcisme en de verwachting zélf perfect te zijn (dus zich minder goed voelen als men eens een foutje maakt bv.)?