is er een verband tussen narcisme en perfectionisme?
Ik heb het hier niet over de zware persoonlijkheidsstoornis, maar over mensen die tot narcisme neigen qua persoonlijkheidsstructuur. Ik hoorde via een kennis over een artikel in "psychologie today" waarin zou staan dat narcisme en perfectionisme vaak hand in hand gaan, ttz dat narcisten van anderen vaak verwachten dat ze perfect zijn. Een narcist zou een ander dan ook confronteren door opmerkingen over kleine fouten zoals "je kleding is niet geschikt voor de gelegenheid", "dat balkje dat je ophing hangt niet helemaal recht" enz...
Nu beweer ik hiermee zeker niet dat elke perfectionist ook narcistisch zou zijn, en vise versa.
Maar klopt het dat er in bepaalde mate een verband is tussen narcisme en perfectionisme? En zo ja... wat is hiervan een mogelijke reden, dus waarom zouden narcisten in het gegeven geval van ANDEREN vragen om "perfect" te zijn (ze hebben m.i. toch juist de neiging om vooral zichzelf "beter" te voelen en een minder ontwikkeld inlevingsvermogen in anderen. Of ben ik hier mis?).
En is er ook een verband tussen narcisme en de verwachting zélf perfect te zijn (dus zich minder goed voelen als men eens een foutje maakt bv.)?
De persoon die het me vertelde wordt constant afgebroken door zijn (mannelijke) partner, en zei dat hij gelezen had in een artikel dat dat "normaal" is voor een narcist. Wat me vreemd voor kwam (zie mijn vraag) maar nu dankzij je reactie duidelijker is.
Wat er wel is, is dat de persoon in kwestie aangeeft dat zijn partner hem thuis vooral afbreekt, dus niet zozeer om indruk te maken op anderen maar gewoon dat het lijkt of hij "perfect" moet zijn, het perfecte materiaal moet bezitten bv. voor zijn schilderkunst (hij schildert). En na dat artikel te lezen dacht hij dat zijn partner mogelijk een narcist was, maar dergelijke conclusies zijn soms te snel gemaakt...
Het andere wat je schrijft herken ik wel uit zijn verhalen. En ook het groffe taalgebruik, bv. de man in kwestie draagt een toepetje en voelt zich daar heel slecht bij, en de vriend heeft het dan over "je pruik hangt niet goed" e;d.m.
Soit, ik zie dus dat er zeker een verband is tussen narcisme en perfectionisme, al denk ik dat het zeker niet in alle situaties het geval is en men tegenwoordig heel snel mensen een syndroom aan praat....
Ik ken er een paar binnen de familie die dit ook hebben, maar ze hebben niet allebei zo duidelijk het perfectionisme. Overigens heb ik vooral de indruk dat narcisme nogal lijkt op een flinke dosis arrogantie. Een echt arrogant mens stelt zichzelf namelijk ook nogal centraal omdat de zelfwaardering sowieso erg hoog is (of te hoog).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.