Kan ik in plaats van douchen mezelf wassen met een vochtig washandje?
Ik vind douchen de laatste tijd een vervelende aangelegenheid. Ik heb daarvoor allerlei redenen, maar de grootste reden is een intense angst voor voetschimmel. Ik weet dat de angst ongegrond is, maar ik voel me beduidend minder prettig in de douche dan een aantal maanden geleden. Kan ik in plaats van douchen ook elke dag mijn oksels en gezicht wassen met een vochtig washandje of is dit onhygiënisch?
dat eeuwige douchen is niet nodig, en zeker niet elke dag. slecht voor je huidPH tenzij je niet telkens zeep gebruikt (bv. elke dag afspoelen en in het w.e. met zeep).
aan de andere kant kan je idd ook best iets doen aan je angsten. voetschimmel is vervelend maar je valt er niet van dood. van waar die angst dan?
als je niets aan die angst doet, en je helemaal overgeeft aan het vermijdingsgedrag, hou je jezelf eigenlijk wat voor de gek. want vermijdingsgedrag vermindert de angst niet. je zal dan misschien bij aanvang gerustgesteld zijn omdat je het risico vermijdt, maar je angst al terugkomen. en dan ga je misschien nog méér dingen vermijden. omwille van angst voor voetschimmel of omwille van andere angsten.
dus het is niet slecht om je te wassen met een washandje, maar het is wel "slecht" als je dit doet om je eigen angsten niet te voelen. zie je angst in de ogen, en laat ze toe. en ga toch douchen, alleen door confrontatie met "het gevaar" en het toelaten van je gevoelens raak je van angsten af. (ik heb het hier over normale dagelijkse handelingen, niet over risicosporten etc.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.