Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe help je iemand die emotieloos is?

met emotieloos bedoel ik niet dat het niet goed te uiten valt, het is er gewoon niet, deze persoon is vroeger heel erg gepest en heeft het heel moeilijk gehad en is hier door emotieloos geworden, hij/zij voelt geen pijn, liefde, verdriet.. niks, dus mijn vraag is hoe je zo iemand kunt helpen om weer emoties te gaan voelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
7.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo iemand is niet emotieloos, maar heeft geleerd om het zoveel mogelijk weg te drukken. Ze zitten er wel hoor die emoties, daar ben ik van overtuigd. Het enige wat je kunt doen is er zijn, als vriend, en niet eisen dat degene iets 'moet' voelen. Tijd en vriendschap heelt vele wonden ...
SimonV
10 jaar geleden
Je helpt iemand door er nu wel voor hem/haar te zijn. Door jouw warmte en aandacht gaat hij/zij hopelijk weer voelen wat nu nog te pijnlijk is om te voelen.
Antoni
10 jaar geleden
hoiiii96, waarom denk je dat je deze persoon zou moeten helpen? Sommige mensen uiten hun emoties nu eenmaal veel minder dan anderen. Dat betekent niet per se dat ze ongelukkiger zijn dan anderen.
tinus1969
10 jaar geleden
Ga niet zelf zitten klooien of tyherpaieen opdringen. Ten eerste moet deze persoonz elf veranderign willen. Ten tweede, bij een therpaie om meer emoties te voelen, komt vaak heel wat beangstigende bagger naar boven. Deze persoon is niet voor niets emotieloos geworden, dat is een bescherming tegen ondraaglijke psychologische pijn. Zodra deze persoon die pijn weer voelt, kunnen er ernstige dingen gebeuren.
SimonV
10 jaar geleden
@TInus1969: Plus!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vraag eens een gesprek aan bij een gespecializeerde psycholoog. Vraag aan je huisarts een lijst met namen van wie hij denkt dat je het best kan vragen waar je de best vind, praat met deze mensen over wie hun denken dat de beste psycoloog is (vraag bij ieder 2 namen), als er een vaker voor komt, dan ga je met deze psycholoog/psychiater etc een gesprek aan en leg het uit, en ga vervolgens met de desbetreffende persoon naar deze psychiater/psycoholoog voor een behandelingstraject, ten goede van de client.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan ook een paar psycohologen gaan ontmoeten voor je er een kiest!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is een hele goeie tip dankje,
het leek mij ook een goed idee en heb er ook over na gedacht maar de persoon wilt het helaas niet, hij/zij zit er zelf niet zo mee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als die persoon er niet mee zit, ga dan alsjeblieft niks opdringen. Jij wilt misschien helpen omdat je het zielig vindt dat hij/zij de mooie momenten mist, maar hij/zij weet instinctief dat de nare momenten dan ook in volle hevigheid kunnen terugkomen.
De emoties zijn niet voor niets weggedrukt, dat is een menselijk beschermingsmechanisme.

Andere antwoorden (2)

Als jij een oplossing gaat zoeken voor een probleem wat er in zijn/haar ogen niet is zal je poging om diegene expressiever te laten worden averechts werken. Of je hem tegen zijn zin in moet helpen ligt er een beetje aan hoe deze persoon is buiten zijn "emotieloosheid". Vooral mannen kunnen erg voorzichtig zijn als het gaat om tonen van emotie.
Hoe is die in sociale omgang? Gaat zijn/haar "emotieloosheid" samen met autistische trekjes? Voor zover ik weet is schijnbare emotieloosheid een kenmerk bij verschillende varianten binnen het autisme stoornis spectrum.

Als die "alleen" weinig emotie toont zou ik er niets aan gaan proberen te veranderen. Als die daarnaast ook andere problemen heeft kan hij/zij er wel baat bij hebben dat je iets doet.

Laat ik wel stellen dat ik geen psycholoog oid ben maar misschien heb je er wat aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Lijkt mij een goed advies. Ik zie het "probleem" ook niet zo. Sommige personen uiten nu eenmaal minder vaak en minder uitgesproken hun emoties dan anderen, en ja, daar kunnen allerlei (positieve, neutrale en negatieve) redenen voor zijn. Mensen verschillen nu eenmaal, dus of er werkelijk een probleem is, dat is maar de vraag! + 1 voor je antwoord!
liveisgreat
10 jaar geleden
het label "emotieloos" vergt een onderzoek naar het hoe, wat en waarom. wat belangrijk is, is de reden waarom vraagsteller zo graag de ander wil helpen. heeft de "emotieloze" aan vraagsteller verteld dat hij/zij geen emoties voelt omwille van de pesterijen, en gevraagd te helpen?
Zo nee, wat wil vraagsteller bekomen van de zogeheten "emotieloze" mens? Wat stoort vraagsteller aan het "emotieloos zijn" (gesteld dat deze waarneming klopt)? als het "emotieloze" vraagsteller belast, is het omdat dit thema wellicht op één of andere manier met haarzelf (of hemzelf) te maken heeft?
en het is helemaal juist dat iemand tegen zijn zin "helpen" niet werkt.
dus + voor je antwoord.
liveisgreat
10 jaar geleden
vraag me trouwens af waarom "mannen voorzichter zouden zijn in het tonen van emoties". Zou een interessante vraag zijn, maar niet geschikt voor goeie vraag, meer voor een forum.
Helaas herken ik dit, ik was ook zogezegd 'emotieloos'. Ik heb daarvoor veel therapieën gehad, bij een psychiater kreeg ik pillen, met een psycholoog ging ik praten en nog veel meer goede ideeën, maar wel allemaal via het reguliere circuit. Het hielp niets! Toen ben ik lichaamsgerichte therapie gaan doen, emotioneel lichaamswerk, want alles wat je voelt en wel of niet uit heeft zich opgeslagen in je de cellen van je lichaam. Ik heb hier weer geleerd om te voelen en dus emoties te ervaren en ik kan zeggen dat ik nu weer leef! Weet natuurlijk niet waar je woont, maar mocht je adres willen, stuur maar pb
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding