Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is "ouderverstoting" een geestelijke aandoening?

Zoals ik al in een vorige vraag zei, is mijn vriend slachtoffer van "ouderverstoting" in de echtscheiding van zijn tweede vrouw. Daardoor heeft zijn jongste dochter hem nauwelijks gezien en heeft ook een grote haat naar hem ontwikkeld.
Nu vroeg ik me af of "ouderverstoting" bij de ouder die verstoot wijst op een geestelijke aandoening. Ik bedoel hiermee niet een geestesziekte zoals schizofrenie, maar bv. iets wat vergelijkbaar is met een depressie. Dus een aan een situatie gerelateerde aandoening.
En zo ja, kan deze genezen?

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ouderverstotingssyndroom is geen geestelijke aandoening maar kan ontstaan door geestelijke mishandeling.
Het begrip Ouderverstotingssyndroom is als begrip in Nederland algemeen erkend en wordt zowel in de juridische, pedagogische en psychologische vakliteratuur en in de jurisprudentie gebruikt.
Erkenning als begrip wil overigens niet altijd zeggen dat het verschijnsel ook door eenieder wordt erkend.
Een van de uitspraken van de Amerikaan Richard Gardner in een Nederlandse krant was:
Als een kind wordt ingezet als wapen bij een scheiding, kan het zeer ernstige trauma’s oplopen. Kinderen die door de ene ouder volgepropt worden met negatieve informatie over de andere ouder, hebben levenslang. Die worden gedwongen zogenaamd vrijwillig zonder vader of moeder op te groeien en moeten leren leven met leugens die hun zijn opgedrongen."
De Belgische volksvertegenwoordiger Guido Swennen, senator voor de sp.a. stelde al in het jaar 2007 voor om loyaliteitsmisbruik, leidende tot ouderverstoting, in België expliciet strafbaar te stellen. In België zijn verschillende conferenties aan het fenomeen ouderverstoting gewijd. Daarnaast voorziet de wet in strafrechtelijke sancties, niet enkel voor de ouder die het omgangsrecht weigert maar ook voor iedereen die hieraan meewerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing