Is "ouderverstoting" een geestelijke aandoening?
Zoals ik al in een vorige vraag zei, is mijn vriend slachtoffer van "ouderverstoting" in de echtscheiding van zijn tweede vrouw. Daardoor heeft zijn jongste dochter hem nauwelijks gezien en heeft ook een grote haat naar hem ontwikkeld.
Nu vroeg ik me af of "ouderverstoting" bij de ouder die verstoot wijst op een geestelijke aandoening. Ik bedoel hiermee niet een geestesziekte zoals schizofrenie, maar bv. iets wat vergelijkbaar is met een depressie. Dus een aan een situatie gerelateerde aandoening.
En zo ja, kan deze genezen?
Soit, zoals gezegd, ik wilde hier niet vragen over het concrete geval omdat het geen zin meer heeft nu het kind bijna meerderjarig is. jammer dat de advocaat dat niet wist of opgezocht heeft, maar tja, niks meer aan te doen....
Erg voor moeder, vader en idd vooral voor het kind. Al weet ik niet of een kind dat vroeg of laat beseft, ik bedoel dat het weet dat het "slachtoffer" is van dit fenomeen. Als ik het antwoord op mijn vorige vraag lees, blijkt het niet zo te zijn, zelfs al is het tegendeel onomstotelijk bewezen. Jammer dat er niet meer over verschijnt in de courante literatuur....
(Aldus Peter Hoefnagels Zie bron in mijn antwoord op je vorige vraag) Je stelde een goede vraag. Het werk van wijlen Prof. Hoefnagels moet voortgezet worden. Er moet veel meer aandacht besteed worden aan deze vorm van indoctrinatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Hoefnagels
Nu is het natuurlijk ook niet zo dat de verstotende ouder sowieso de boosdoener is, vaak zijn dingen veel complexer. Er zijn wschl. dingen gebeurd, er is niet gepraat kunnen worden enz... Allemaal factoren die gemaakt hebben dat er geen rustige scheiding kon gebeuren. Veel weet ik er ook niet van, en ik hoor natuurlijk maar één klokje ....
Maar mijn vriend was eraan toe om zijn dochter te verstoten, onterven etc. omdat zij hem niet "wilde zien" en ik ben blij dat ik door hem nu over dit fenomeen te hebben verteld toch kan laten zien dat het kind eigenlijk hét slachtoffer is en eerder zijn liefde nodig heeft dan afwijzing. Natuurlijk zit de kwaadheid heel diep, en heeft dit allemaal heel veel pijn gedaan, dus hij moet maar zien wat hij er verder mee doet, maar ik hoop toch dat ik hem alleszins in zijn geest zijn dochter "teruggegeven" heb : het is niet uit slechtheid dat ze hem niet wil zien maar wel omdat ze zo gemanipuleerd werd. Door een moeder die ook niet anders kon door haar eigen pijn. En zo zou het meer bekend maken van dit fenomeen waarschijnlijk ook voor veel ouders die te maken krijgen met "verstoting" door hun (ex) partner en later door het kind zelf de ogen kunnen openen. En meer begrip kunnen teweeg brengen, vooral voor het kind.
al denk ik dat hier ook werk is voor gerechtspsychiaters . Die alleszins in deze zaak een grote rol speelden maar hun nek niet durfden uitsteken om één of andere reden (is me ook niet zo duidelijk). Wel bv. zegden dat het kind uit de invloed van de verstotende ouder moest genomen worden. ze is dus verplicht op internaat geplaatst. maar dan was ze al 16 en de potten al gebroken. een psych die het fenomeen kent had het wellicht anders aangepakt....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.