Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er ziektes die voordeel brengen (behalve zorg en aandacht?)

Een ziekte is een verstoring in de balans van het lichaam. Voor zover ik weet is het altijd negatief: je wordt slap, humeurig, gaat dood etc. Zijn er geen ziektes waardoor de balans de andere kant opgaat? Dat je plotseling veel efficiënter vet verbrandt of slimmer wordt? Of wordt dat dan niet als ziekte gezien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Niet iedere verstoring van de balans van je lichaam is slecht voor je.
Een stevige verkoudheid op zijn tijd of een griepje, dat is alleen maar goed,
dat versterkt je afweersysteem.
Sommige mensen noemen dat dan "ziek" en andere niet.

Kijk ook naar Wubbo Ockels: die wist dat hij dood zou gaan aan zijn vorm van kanker. Maar zijn strijd tegen die ziekte, op allerlei fronten, gaf hem een goed gevoel, veel nieuwe ervaringen, een intenser leven. Hij vond dat positief.
En hij was niet bang voor de dood, dat scheelt ook natuurlijk.

Er zijn ook ziektes waarbij sommige functies uitvallen, maar waardoor dan andere functies sterker gestimuleerd worden. (Denk aan blinden, die zeggen beter te zijn gaan horen). Denk aan allerlei gehandicapte sporters.
Veel mensen worden dus niet slap, humeurig etc. als ze iets gaan mankeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de definitie van "ziekte" zitten de woorden "schadelijk" of "ongewenst". Als je er alleen maar voordeel van hebt zal je het geen ziekte noemen. Ik heb zelf een ernstige infectie gehad, met als bijkomend "voordeel" dat ik fiks afviel ... Daarmee blijft het toch een ziekte (omdat ik aan de infectie dood was gegaan zonder behandeling).

Het meest interessante voorbeeld van een voordeel bij ziekte is volgens mij sikkelcel-anemie, een genetisch defect. Als je homozygoot bent (je krijgt het gen van vader en moeder) heb je een ernstige bloedarmoede. Als je heterozygoot bent (maar 1 kopie van het gen hebt) ben je wel drager (je kinderen hebben een kans om het te krijgen) maar .... je hebt een bepaalde immuniteit tegen malaria. Daarom komt dit gen in Afrika veel meer voor dan bij ons. Lees op wiki de details.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hebben/krijgen van een ziekte is juist positief te noemen.

Een ziekte wordt meestal veroorzaakt doordat het lichaam toxische (giftige) stoffen het lichaam uitwerkt of vernietigt. Dat doet zij om jou weer beter te maken.

Om het zelf helend vermogen van het lichaam hierbij zo min mogelijk te blokkeren is het hierbij aan te bevelen zo min mogelijk de symptomen te bestrijden met conventionele medicatie. Afhankelijk van de ziekte uiteraard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het krijgen b.v. van een ernstige burn-out, dwingt de persoon zijn eigen leven kritisch te gaan bekijken.
Want ergens is het enorm fout gegaan.
Sommige gaan door tot een hartstilstand of herseninfact, maar de meesten zijn alleen total -loss van de burn-out.
Voor velen is dat een ommekeer in hun leven, ze worden gedwongen het anders in te gaan richten, dus is dat ( vaak ) een voordeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing