Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb ik een slaapstoornis?

Ik ben 21 en als ik in mijn bed ga liggen val ik bijna direct in slaap en ik slaap altijd minimum 8 uur. Als niets of niemand mij wakker maakt kan ik tot 12uur lang slapen.
Maar toch ben ik overdag moe. Ik heb de hele dag een moe gevoel en als ik terug in mijn bed zou liggen kan ik bijna direct in slaap vallen.
Maar als ik een middagdutje doe wordt ik misselijk en gedesoriënteerd wakker met een snelle, zware hartslag.
Mijn vriend heeft mij ook laten weten dat ik lichtjes schok in mijn slaap doorheen de nacht.
Ik weet nooit of ik droom, maar als ik droom is dit eerder een besef dan beeld. Ik herinner altijd scenario's maar geen beelden.
Tijdens de nacht word ik normaal nooit wakker, maar de laatste weken schrik ik soms uit het niets wakker. Dit heeft geen directe oorzaak (geluid, licht, blaas,...) en ik ben dan ook gedesoriënteerd.

Zou ik hiervoor best naar een huisarts gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Om met je laatste vraag ("zou ik hiervoor best naar de huisarts gaan?") te beginnen: ja.

Waarom? Omdat je een probleem hebt. Ook al ervaar je een probleem dat er niet is, dan nog heb je daar een probleem mee.

Maar zo te lezen heb je écht een probleem, en DUS lijkt het mij zinvol de huisarts te raadplegen.

Je hoofdvraag, of je een slaapstoornis hebt, kan ik niet beantwoorden. Ik ben immers geen arts. Ik kan hooguit iets noemen dat het zou *kunnen* zijn, en dat is slaap-apneu. Daarbij valt je ademhaling stil terwijl je slaapt. Daar krijg je het natuurlijk benauwd van, je hersenen raken in alarmtoestand, je schrikt wakker en je gaat weer ademen. Dit zou de effecten kunnen verklaren die jij bij een middagdutje ervaart: een snelle hartslag vanwege de verse schrikreactie, desoriëntatie omdat je vanuit een diepe slaap wakker bent geschrokken. 's Nachts schrik je misschien net niet genoeg wakker om te merken dat je wakker schrikt. Maar je diepe slaap is wel degelijk verstoord. Je komt nooit langdurig in diepe slaap, en daardoor heb je nu al lange tijd last van een chronisch slaaptekort.

Kortom, ga beslist naar de huisarts en vertel je verhaal. Bepaal samen met hem of haar wat de beste vervolgonderzoeken zouden kunnen zijn.

Cryofiel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing