Hoe kan ik mijn grenzen stellen als iemand me wil spreken en ik hiervoor geen energie heb (op mijn werk)?
De hele dag met de bus weg geweest met mijn doelgroep. Tegen de avond was ik moe : zeer vroeg opgestaan, file dus overal te laat dus hele tijd problemen oplossen etc.
Toen we bijna thuis waren kon ieder die meer info wilde zijn naam op een lijst zetten. Ik gaf de lijst door, en een dame riep "mijn naam staat erop hoor". Vanop haar stoel begon ze over haar vader die 100 jaar geworden is. Leuk. Maar als ze ziet dat ik luister, schiet ze los over haar echtscheiding, vroegere ziekte etc... Ik luisterde nog even vriendelijk, maar haalde dan de (inmiddels ingevulde) lijst op en begon een praatje met mijn buur (die aan de overgang van het gangetje in het midden zat, dus niet vlak naast mij) over iets leuks.
En dan komt de dame vlak naast mij zitten en begint heel haar vuilnisbak over me te gooien: leegstand in haar wijk, ziekte, ziekte van haar vader etc.... In 10 minuten was ik leeg.
Ik wilde naar de fitness maar had geen energie meer.
eigenlijk zou ik liever zeggen : sorry nee, nu niet. Maar het zijn werkuren en dan heb ik het gevoel dat ik dus open moet staan voor mensen hun problemen. Terwijl ik in geen enkel geval iets aan haar problemen kan veranderen, en ze ook niet wil horen wat ik antwoord, ze wil gewoon spuien( zoals velen uit mijn doelgroep). En dan belde mijn vader (die ook meestal gewoon wil spuien) en ik had de fut niet om op te nemen dus kreeg een kwade voicemail.
Is het hier geoorloofd op het werk om mijn grenzen aan te geven, en zo ja hoe doe ik dat best?
als ik nu denk aan een vraag die ik voordien gesteld heb, over mijn "tijdschema" denk ik dat ik met een energielek zit doordat ik niet op de "juiste" manier kijk naar deze omstandigheden, maar me ertegen verzet. waardoor ik dus energie verlies.
landsgevaer, ik doe eigenlijk structureel werk met sociale huurders. dus ik inventariseer hun noden (samen met hen) en breng deze over aan beleid, huisvestingsmaatschappijen enz... punt is dat ik vroeger meer marge had ik hoe ik mensen bereikte. mijn insteek is dat ik mensen positief wil bereiken, dan komen de verhalen vanzelf. maar mijn baas vindt dat ik de "problemen serieus moet nemen" en dus daarop focussen. Volledig verkeerd, echt waar, want de meeste problemen vergen lange-termijn-oplossingen en zo schep je verzuring. Dus beter is : mensen iets laten doen waardoor ze gelukkig worden (bv. iets creatiefs), oplossingsgerichte sessies organiseren (dus niet gefocust op problemen maar op "hoe stel jij voor om dit aan te pakken?" "wat kan jij hier zelf aan doen" enz...). En de doelgroep zijn hongerige kinderen (figuurlijk), bodemloze vaten, die dus telkens weer willen zeggen hoe erg het allemaal wel is.... Het is in wezen mijn taak niet individuele dossiers op te lossen, maar ik ben dus een soort supermama denk ik
Maar zoals ik hoger schreef, ik moet denk ik er anders naar leren kijken...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.