Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vanaf wanneer kan men wat bij oude patronen hoort, loslaten zonder hetzelfde aan te trekken (cfr. Jung)?

Jung had het al over synchroniciteit : zo binnen, zo buiten. Dus wat je in je hebt, zie je ook weerspiegelt in de buitenwereld : je overtuigingen over jezelf, je zelfwaarde, je angsten etc...
Jung zegt hierover : in je leven kan je dingen "buiten" bevechten maar beter is ze "van binnen" te overwinnen.
Bv, je verandert van job omdat je baas je niet erkent. Maar als je je innerlijke overtuiging niet hebt losgelaten, zal je dezelfde of een vergelijkbare situatie in je nieuwe job tegen komen. Dan bestaat dus de kans dat je nieuwe baas je ook niet erkent. Alleszins zolang jij jezelf niet erkent.
Je zou dus kunnen denken dat je als je inzicht krijgt het ook loslaat. Dus als je denkt "ik moet mezelf meer erkenning geven" dat dan alles opgelost is.
Maar zo is het niet altijd in wat ik om me heen zie. Ik ken mensen met heel veel inzicht en bereidheid om te veranderen, die toch altijd dezelfde situaties aantrekken (bv. een vrouw die cursus geeft over "ik en overvloed (geld)" en zelf constant in financiële moeilijkheden geraakt. hoewel ze goed doorheeft hoe patronen in dit verband in elkaar zitten en bij haar cursisten resultaten bereikt). Een andere vrouw die ik ken trok altijd verslaafden aan, gaf de schuld aan hen, dacht nooit na over zichzelf en heeft nu een schat van een man (die werkt als begeleider van verslaafden, maar zelf nooit iets rookt/drinkt...).
Is er een manier om te weten wanneer je iets "van binnen" hebt overwonnen?

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Loslaten is het zelfde als niet meer vasthouden.
Dat kan je (deels?) bewerkstelligen door, zoals je schrijft, inzichten en bereidheid om te veranderen ("binnenwereld"). Maar daar blijft het niet bij. Veranderen kan alleen als je DOET. En dat is vaak het grote punt, want wèrkelijk loslaten betekent óók actie ondernemen en je "buitenwereld" daadwerkelijk (met daden dus) te veranderen door niet meer vast te houden.
Loslaten ook niet een proces, dat je van de ene op de andere dag merkt, of dat je er opeens "klaar" mee bent.

Misschien heb je iets aan het schema van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Een Gebeurtenis in je leven gebeurt gewoon: vaak is dat een vaststaand feit, daar kan je niks aan veranderen. Het gaat dan om je Gedachten: wat doe je ermee in je koppie. Als je in staat bent om die Gedachten te veranderen in bijvoorbeeld helpend voor jezelf, dan zal je Gevoel, Gedrag en het Gevolg veranderen. Op zich klinkt dat simpel, maar dat is het niet! Zeker niet als je weet, dat een mens zich maar zo'n 10% van de gedachten redelijk bewust is.

Dan je laatste vraag: "Is er een manier om te weten wanneer je iets "van binnen" hebt overwonnen?" Ik denk als je merkt, dat er zaken in de "buitenwereld" veranderen omdat jij anders met zaken in je "binnenwereld" omgaat. Soms merk je opeens, dat er dingen in je Gedachten of Gevoel zijn veranderd. Vaak zijn dat kleine veranderingen die plotseling opvallen.
Maar om die veranderingen verder door te voeren in je Gedrag: dát betekent bewust loslaten van de leefomstandigheden uit je verleden en actie ondernemen/stappen zetten om daadwerkelijk je leven te veranderen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Om de veranderingen dus daadwerkelijk in je leven door te voeren, dat vergt capaciteiten als lef, doorzettingsvermogen, consequenties aanvaarden, doelen stellen en ervoor gaan. En om je doel/doelen te bereiken zal je ook concessies moeten doen: het is niet alleen maar leuk, prettig en fijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing