Vanaf wanneer kan men wat bij oude patronen hoort, loslaten zonder hetzelfde aan te trekken (cfr. Jung)?
Jung had het al over synchroniciteit : zo binnen, zo buiten. Dus wat je in je hebt, zie je ook weerspiegelt in de buitenwereld : je overtuigingen over jezelf, je zelfwaarde, je angsten etc...
Jung zegt hierover : in je leven kan je dingen "buiten" bevechten maar beter is ze "van binnen" te overwinnen.
Bv, je verandert van job omdat je baas je niet erkent. Maar als je je innerlijke overtuiging niet hebt losgelaten, zal je dezelfde of een vergelijkbare situatie in je nieuwe job tegen komen. Dan bestaat dus de kans dat je nieuwe baas je ook niet erkent. Alleszins zolang jij jezelf niet erkent.
Je zou dus kunnen denken dat je als je inzicht krijgt het ook loslaat. Dus als je denkt "ik moet mezelf meer erkenning geven" dat dan alles opgelost is.
Maar zo is het niet altijd in wat ik om me heen zie. Ik ken mensen met heel veel inzicht en bereidheid om te veranderen, die toch altijd dezelfde situaties aantrekken (bv. een vrouw die cursus geeft over "ik en overvloed (geld)" en zelf constant in financiële moeilijkheden geraakt. hoewel ze goed doorheeft hoe patronen in dit verband in elkaar zitten en bij haar cursisten resultaten bereikt). Een andere vrouw die ik ken trok altijd verslaafden aan, gaf de schuld aan hen, dacht nooit na over zichzelf en heeft nu een schat van een man (die werkt als begeleider van verslaafden, maar zelf nooit iets rookt/drinkt...).
Is er een manier om te weten wanneer je iets "van binnen" hebt overwonnen?
Ik zie mensen die succes hebben, rijk en gezond zijn en toch de hele tijd zeuren en negatief praten. anderen zijn schatten, positief ingesteld, en die krijgen de dingen niet voor elkaar en komen steeds weer in dezelfde (rot)situatie terecht.
Het lijkt dus gewoon niet rechtlijnig, terwijl het vast wél rechtlijnig is. De vraag is : wat zit eronder? waardoor is het wél rechtlijnig, al lijkt het niet zo....?
Wanneer het onderwerp je interesseert wordt je er automatisch door aangetrokken. Wanneer je oprecht niet meer aangetrokken wil worden door deze dingen, en er oprecht klaar mee bent heb je het overwonnen denk ik. Hele interessante vraag trouwens..
Als je hierin geinteresseerd bent zal je vast een sterke geest hebben. Ik ben er van overtuigd dat een sterke geest zijn mind set voor een bepaalde tijd kan veranderen. En door de extreme rust waarover zo een persoon beschikt blijft hij helder zien wie hij is. Het is wel lastig om deze vraag te beantwoorden, omdat ik nog niet helemaal begrijp wat je nou precies wil weten maar: Je bent wie je bent. Dat is fundamenteel en in de opvoeding bepaald, je word aangetrokken door bepaalde mensen/dingen/sociale situaties. De voorkeur gaat uit naar de dingen die je raken/interesseren. Iemand met een brede interesse, een "extreme" rust en wellicht een neiging naar zelfverbetering kan zich voor een bepaalde periode ( een dag of een jaar , afhankelijk van of het om werk gaat, of om een social event waarbij de interesses en de soort mensen uit 1 kunnen lopen) is extreem veelzijdig en dat zou ik rijk van geest noemen. Ook denk ik dat je het niet moet zien als het van binnen overwinnen maar als opgestapelde kennis. Je kan een hoofdstuk van je leven sluiten, en weer een nieuwe openen. Als je weer in een dergelijke situatie terecht komt heb je de keuze: Wil ik mij hierop richten? Wil ik anderen helpen dmv mijn opgedane kennis in een vorig hoofdstuk of laat ik het deze mensen zelf uitzoeken en ga ik verder met mijn eigen pad. Dat bepaal je zelf. Stel je hebt de overtuiging: Ik ben een rustig persoon en ik kan : grappig, hardwerkend, sociaal, doelgericht ( nou noem alle goede eigenschappen maar op) zijn dan zou je dit kunnen vergelijken met een boom. Ik ben een rustig persoon : dat is de stam , je werkelijke ik.
Alle anderen eigenschappen zijn zijtakken die je kan laten groeien en groeien zolang je het besef van je werkelijke zijn maar onthoudt. Het is juist goed als je je laat meeslepen in dingen! Zolang je er ook maar weer uit kan stappen. En het is wel behoorlijk filosofisch dit hoor. Wijze prietpraat :P
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.