Waarom kan mijn vriend niet met mij praten, maar wel met een (gezamenlijke) vriendin?
Mijn vriend is een ontzettend moeilijke prater.
Vorige week echter, zat hij een avond bij gezamenlijke vrienden (een stel, man-vrouw) en hoorde ik later van deze vriendin (die overigens ook een vriendin van mij is) dat hij heel openlijk heeft gepraat over onze relatie, toekomst en zelfs seksleven.
Als ik hierover met hem wil praten houdt hij de boot af.
Ik ben hier niet boos om, hij is het nu in ieder geval kwijt. Maar een vorm van jaloezie voel ik wel.
Is dit verklaarbaar, dat hij wel met een buitenstaande kan praten over ons, maar niet (of minder goed) met mij?
Aan de andere kant is 'praten" niet beter of slechter dan "niet praten". Vaak zie je ook dat iemand de veel praat juist een partner aantrekt die weinig praat. Iemand die vindt dat hij/zij zijn gevoelens constant in iemand gezicht mag gooien zonder rekening te houden met de ander, zal vaak iemand aantrekken die (ook) moeilijk met zijn gevoelens om kan maar hierdoor juist stil blijft over wat hij/zij voelt. Plus "zegt" iemand die veel praat vaak veel, maar spreekt niet vanuit het hart. Dat spiegelt de ander hem/haar dan door heel weinig te zeggen.
De traditionele combinatie van "plakker" (degene die ook het meeste zegt en het meeste verwacht) en vluchter (degene die zwijgt en letterlijk of figuurlijk weg loopt) kan volgens het boek "de volwassen relatie" enkel doorbroken worden als beide beginnen te luisteren naar zichzelf.
Hoe dan ook : we moeten stoppen met het denken in hokjes. Mannen die praten zijn okee, mannen die niet praten ook. Idem bij vrouwen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.