Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vertrek maandag op vakantie en heb nu al de bibber op mijn lijf. weten, koud, stress, nerveus.... Wat kan ik doen om terug rustig te worden?

Ik neem medicatie tegen angstaanvallen maar ik ben toch nerveus voor de reis. Gewone normale gezonde spanning , word bij mij angst....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Waar ben je precies bang voor? Kun je dat bekijken?
Ben je bang dat je wat vergeet? Dat er iets verkeerd gaat tijdens de reis? Is het de angst voor naar een onbekende locatie gaan?
Als je weet wat het precies is wat je angstig maakt, kun je proberen er gerichter aan te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dat eens wist.... Alles ligt netjes klaar en als ik iets vergeet, kopen we het daar wel. Het is de prikkel die elke normale mens ervaart als er iets leuk, spannend staat te gebeuren, die bij mij omslaat naar paniek. Wat als ik een paniekaanval krijg op vliegtuig, wat als ik maandagochtend zo nerveus ben dat ik er letterlijk doodziek van ben?
fremar
11 jaar geleden
Bespreek dit eens met je arts,een tijdelijke dossis verhoging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Specifiek voor ,je vakantie kan je er denk ik weinig aan doen.
Maar wat je beschrijft klinkt een beetje als angst voor angst. Wees alert, "angst voor angst" is best ongrijpbaar en kan omslaan van een niet fijn gevoel in een echte fobie die je hele leven kan gaan beheersen en dan ben je (figuurlijk) een heel stuk verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bereid je voor op het ergste. En dan zorg je dat je daarvoor alles heb klaar liggen.
Zou je diaree krijgen. Dan heb je diaree remmers .. Misselijk.. Heb je dompiridom. Wordt je ziek.. Dan weet je dat het stress is en geef je je zelf een schop onder je kont. Etc etc
Voor bereiding is alles en de oplossing.
En bedenk maar het is maar een paar uurtjes voordat je aankomt op je vakantie bestemming. Gewoon ff doorbijten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Goed omschreven iHave, zoiets dacht ik ook. 'Wat als ik een paniekaanval krijg in het vliegtuig' dan neem je een zakje mee, of oefen je ademhalingsoefeningen om weer rustig te worden, dan ben je voorbereid.
'Wat als ik maandag zo ziek ben' je zei we, dus je bent met meerdere mensen. Dan helpen die je er wel doorheen, gaat iemand anders eerst rijden, is dat ook opgelost. Als je eenmaal onderweg bent gaat het wel. Zo relativeer ik het meestal als ik ergens bang voor ben, oplossingen voor elk probleem in mijn hoofd bedenken, en mij afvragen hoe realistisch het nu eigenlijk is dat dit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was een beetje huiverig om mijn probleem hier voor te leggen, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het kalmeert me al om jullie reacties te lezen. Het is allemaal zo logisch als de pest en ik snap ook wel dat het tussen de 2 oortjes zit, maar dat wil er niet altijd in....
Ik ben iemand die me altijd stoer en sterk laat voorkomen en wil dan niet dat anderen last hebben van mij, vandaar mijn angst om ziek te worden of bloednerveus te zijn. Vicieuze cirkel , ik weet het ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon lekker kamillethee gaan drinken ..daar ontspan je van...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Probeer je angst te relativeren. Angst is pas nodig als er echt iets gebeurd.
Nu heb je last van angstaanvallen schrijf je, dus zal het bij jou gecompliceerde zijn.
kijk goed na waar je bang voor bent en bedenk je of dit relevant is. Dit kan helpen om rustiger te worden als je begrijpt dat je angst niet op feiten gericht is.
Sterkte en hopelijk een fijne vakantie laat je angst het niet verpesten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Knufke,

Als medicatie reeds wordt gebruikt en fysieke oplossingen niet klaarliggen is het goed om ook de geestelijke variant te bekijken.

Onze geest is steeds op bezig een evenwichtig pad in gevoelens te bewandelen. Als het veel onbekende ervaringen tegenkomt weet de geest niet goed welk gevoel daarbij hoort. Dit is een verklaring voor sommige angsten.

Het is juist goed om een bekend gevoel te ervaren op zo'n moment. Trek je weinig aan van wat je niet kent maar concentreer je op een vertrouwd gevoel(van prettige ervaringen).

Een prettige en ontspannen reis gewenst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al duizenden jaren wordt kamillethee gebruikt om de slaap te bevorderen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat kamillethee op muizen net zo kalmerend werkt als tranquillizers...
Ook is er al een eerste studie beschikbaar dat bij mensen in geval van angststoornissen kamillethee een veel beter effect had dan placebo's [nep-pillen].

Kamillethee is te koop in de supermarkt, ik zou zeggen, koop een paar doosjes en neem wat mee, probeer ze uit, het zou moeten helpen.

Fijn vakantie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding