Ik vertrek maandag op vakantie en heb nu al de bibber op mijn lijf. weten, koud, stress, nerveus.... Wat kan ik doen om terug rustig te worden?
Ik neem medicatie tegen angstaanvallen maar ik ben toch nerveus voor de reis. Gewone normale gezonde spanning , word bij mij angst....
Ben je bang dat je wat vergeet? Dat er iets verkeerd gaat tijdens de reis? Is het de angst voor naar een onbekende locatie gaan?
Als je weet wat het precies is wat je angstig maakt, kun je proberen er gerichter aan te werken.
Maar wat je beschrijft klinkt een beetje als angst voor angst. Wees alert, "angst voor angst" is best ongrijpbaar en kan omslaan van een niet fijn gevoel in een echte fobie die je hele leven kan gaan beheersen en dan ben je (figuurlijk) een heel stuk verder van huis.
Zou je diaree krijgen. Dan heb je diaree remmers .. Misselijk.. Heb je dompiridom. Wordt je ziek.. Dan weet je dat het stress is en geef je je zelf een schop onder je kont. Etc etc
Voor bereiding is alles en de oplossing.
En bedenk maar het is maar een paar uurtjes voordat je aankomt op je vakantie bestemming. Gewoon ff doorbijten.
'Wat als ik maandag zo ziek ben' je zei we, dus je bent met meerdere mensen. Dan helpen die je er wel doorheen, gaat iemand anders eerst rijden, is dat ook opgelost. Als je eenmaal onderweg bent gaat het wel. Zo relativeer ik het meestal als ik ergens bang voor ben, oplossingen voor elk probleem in mijn hoofd bedenken, en mij afvragen hoe realistisch het nu eigenlijk is dat dit gebeurd.
Ik ben iemand die me altijd stoer en sterk laat voorkomen en wil dan niet dat anderen last hebben van mij, vandaar mijn angst om ziek te worden of bloednerveus te zijn. Vicieuze cirkel , ik weet het ....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.