Hoe weet je of je bepaalde dingen echt vergeten bent, of dat je ze slechts hebt verdrongen?
Ik heb het idee dat ik een extreem slecht geheugen heb voor iemand van mijn leeftijd. Vaak denk ik ook dat ik bepaalde dingen niet heb onthouden, maar dan komen ze na weken, maanden of zelfs jaren opeens terug. Terwijl mijn leeftijdsgenoten hele verhalen kunnen vertellen over het verleden, weet ik slechts flarden ervan. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik ongelooflijk veel tegenslag in mijn leven heb gehad (en daar een posttraumatische stresstoornis aan overhouden heb waar ik al wel voor onder behandeling ben geweest om het een plek te geven) én kan een verminderde pompfunctie van het hart ook invloed hebben op het geheugen, aangezien de bloedcirculatie dan ook trager is?
Ik vind het vaak heel erg vervelend dat ik zoveel dingen niet meer weet, of me slechts vaag herinner, waardoor ik het idee heb dat ik niet kan vertrouwen op mijn eigen geheugen. Ik zou graag willen weten wat ik daar aan kan doen. Dingen die ik zelf al doe: van me af schrijven om mijn hoofd niet overvol te laten worden, denksport en regelmatig bewegen.
Ik heb overigens wel vaak het gevoel niks meer aan mijn hoofd te kunnen hebben en "parkeer" dan sommige dingen even naar de achtergrond voor later. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze wil vergeten. Veel gaat ook onbewust: als ik thuis kom van vakanties lijkt het of ik de vakanties niet zelf beleefd heb, of dat het veel langer geleden is dan het in werkelijkheid is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.