Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kan een verkrachting van jaren geleden moeilijk verwerken. Heb steeds last van hyperventilatie, wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Hulp zoeken, zo snel mogelijk. Een professional die je hierbij kan helpen. Om al je trauma's een plek te geven in je leven. Doen, je bent het waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De manier waarop je tegen jezelf praat wanneer je angstig bent is cruciaal. Daarmee kan je de hyperventilatie vergroten OF verkleinen.

Stel dat je zegt: "oh neen, wat gebeurt er hier, waarom ben ik aan het hyperventileren?" Dan maak je jezelf bijv. bang, en ga je de angst dus vergroten waardoor de hyperventilatie sterker wordt.

Als je jezelf daarentegen zou kalmeren, dan kan je de hyperventilatie stilaan wegwerken en uiteindelijk leren hoe je dat volledig kan vermijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je afleiden met iets dat je leuk vind. Mischien een liedje, een spelletje of boekje lezen. Hoe dan ook jouw lichaam wil rust hebben tijdens moelijke periode. Daarvoor heeft ie jouw nodig. Je bent juiste persoon die kan zoeken. Niet opgeven, blijven zoeken tot je een oplossing vind. Zo kun je tijd winnen en soms tijd is beste medicijn. Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is het beste dat je doen kunt hulp zoeken, want alleen is zoiets bijna niet te doen. Er zijn diverse therapieën voor, voor de hyperventilatie/angst, maar ook voor de oorzaak van dit alles en dat is het trauma, dus daar zou ik me vooral op richten. Het is je eigen keuze of je dit via de reguliere hulp wilt of via alternatieven, want ook dat is een prima optie. Is net wat bij je past. Geef jezelf dit cadeau om hiermee aan de slag te gaan, op weg naar een vrij leven. toitoi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing