Kan ik bipolair zijn, wat zijn precies de symptonen voor bipolair?
Ik was laatst bij mijn school psychioloog (Ben 17 jaar oud)
En we hadden een tijdje gepraat en ze zei dat ik misschien bipolair kon zijn?
Ik heb inderdaad van die momenten dat ik opeens heel blij of heel verdrietig kan zijn, maar ik denk zelf niet dat ik bipolair ben..
Ik zelf denk het eerder aan de hormonen ligt, ze wilde dat ik een keer naar het ziekenhuis zou moeten gaan daarvoor..
Maar dat doe ik toch liever niet?
Wat zijn precies de symptonen voor bipolair?
Alvast bedankt.
Natuurlijk is de vraag of je erg last van hebt of niet maar bipo neemt normaliter wel in ernst toe (tot een bepaald nivo). Bij bipolariteit heb je niet alleen depressie maar ook perioden van manie: je voelt je euforisch, alles gaat goed, alles lukt, je hebt veel minder slaap nodig, je ziet alles 100% helder etc. maar ondertussen vinden mensen om je heen dat je doordraaft / uit contact raakt. Deze manie komt er vaak later bij. Eerst beginnen de depressies en die kunnen weken duren. Maanden zelfs. Een bekende van mij heeft het 8 maanden per jaar (=8 mnd per jaar in opname!). Dan zie je alles somber in, soms t/m zelfmoordgedachten aan toe. De zelftest kunnen zeker zinnig zijn dus die zou ik doen. Maar als je dan nog denkt dat het zo kan zijn dan moet je naar een psychiater (niet: psycholoog). Ik zou dan dus de huisarts voorstellen om je daarheen door te verwijzen. Hij / zij zal dat vast doen nav een zorgelijke score op die tests. Verdere info vind je ook via de site van de vereniging van bipolairen en betrokkenen:
http://www.vmdb.nl/ Bipolaire mensen vinden over het algemeen een zeker evenwicht met medicijnen. Het kan wel een tijd duren voordat dit evenwicht gevonden is. Merk nog op dat ik slechts uit enkele persoonlijke ervaringen put en niet van alle vormen af weet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.