Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik hoor soms licht gefluister in me hoofd ik ik kan het niet verstaan maar het lijkt soms wel zo weet iemand wat dit is?

Meestal is dit op wat stille momenten in de meeste gevallen alleen savonds dat ik fluisterachtige geluidjes in me hoofd hoor als ik me er op focus maar ik hoor het steeds vaker ook zomaar als het stil is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Oh, dit kan verschillende oorzaken hebben.
Het zou een psychotisch verschijnsel kunnen zijn. In dat geval zouden we het hebben over een hallucinatie. Dit wordt door leken vaak gerelateerd aan "gek" worden; dit is maar zeer ten dele terecht. De kans u hier last van heeft is (denk ik) zeer klein daarom zal ik daar niet verder over uitweiden. Bij psychotische symptomen is het namelijk altijd zo, dat de patiënt de stemmen als "echt" ervaart en er niet van te overtuigen is, dat ze niet echt zijn. Ik heb het idee, dat u zelf ook weet, dat het gefluister er niet echt is. Dit spreekt erg hard tegen psychotische problemen.
Als u bekend bent met een psychotische ziekte, of mensen in uw familie, of als de klachten samenhangen met drugs-gebruik dan wordt dit wel wat aannemelijker.

Het zou kunnen berusten op oorsuizen, of tinnitus. Vanwege de naam wordt nog wel eens gedacht, dat hierbij een suizend geluid gehoord wordt. Bij oorsuizen kan echter elk mogelijk geluid gehoord worden. Ik heb een keer een patiënt gezien, die hele muziekstukken hoorde(hij werd ook aanvankelijk als psychotisch bestempeld, onterecht bleek later); het is dus mogelijk dat de tinnitus een geluid geeft dat lijkt op een stem.
Tinnitus gaat vaak samen met gehoorverlies; het is vaak (maar zeker niet altijd) veroorzaakt door lawaaischade.
Tinnitus is strikt genomen altijd aanwezig, maar zeker als het een zachte tinnitus is kan deze makkelijk door achtergrond geluid overstemd raken. Daardoor valt het oorsuizen overdag vaak niet of veel minder op dan 's avonds als het veel stiller is.

Een andere optie (ik denk, dat cryofiel in zijn/ haar reactie hierop duidde) zijn pseudo-hallucinaties. De hersenen zijn als het ware gewend om continu iets waar te nemen, ook via het gehoor. Als het dan een tijdje (plotseling) erg stil is, gaan de hersenen uit zichzelf dingen invullen. Bij stilte kunt u dan dus zachte geluidjes gaan horen. De hersenen proberen vervolgens zelf daar een betekenis aan te geven; aangezien spraak voor de mens zeer belangrijk is interpreteren de hersenen dit vaak als een zacht gefluister. Doorgaans is het dan zo zachtjes, dat er niet te onderscheiden is wat er dan gefluisterd zou worden.
Deze pseudo-hallucinaties komen vaak voor bij mensen, die relatief snel gehoorverlies hebben geleden, maar het komt zeker ook voor bij mensen met prima gehoor.

Dit zijn de drie, die bij mij zo opkomen. Ongetwijfeld zijn er nog meer opties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing