Ik heb dwangneurose/ OCS/ OCD, hoe kom ik hoer vanaf?
Ik heb een dr. phil aflevering gezien over OCD en er waren twee mensen te gast die werden geholpen door middel van electro magnetische compulsen in de hersenen. Hierdoor zouden ze voor goed van hun OCD af zijn.
Dit is in Amerika, maar bestaat het ook al in Nederland en waar als het bestaat, want OCD is heeeeeeeeel irritant (op z'n zachts gezegd).
OCPS wel.
Een combinatie van gedragstherapie en medicijnen (een soort anti-depressiva) is de gebruikelijke behandeling in Nederland, en die is bij veel mensen best wel effectief (niet in de zin van voor je leven er van af zijn, maar in de zin van er veel minder last van hebben). @Ytje: OCPS is níet hetzelfde als OCD.
OCS, obsessieve-compulsieve stoornis, is de Nederlandse vertaling van OCD.
OCPS is een obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis, en dat is een heel andere stoornis. Ze hebben natuurlijk beide te maken met obsessiviteit en compulsiviteit, en het komt ook vaak voor dat mensen beide tegelijk hebben, maar het zijn wel twee verschillende stoornissen; het ene is een angststoornis en het andere een persoonlijkheidsstoornis en ze hebben andere kenmerken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.