hoe kan ik beter communiceren?
ik heb een paar weken terug te horen gekregen dat ik pdd-nos heb.
afgelopen zomervakantie ging ik voor me eerste keer uit, maar toen kwam ik er pas echt achter dat ik enorm slecht ben in communiceren. sindsdien heb ik een depressie (inmiddels dus al een jaar) op dat moment heb ik besloten om tegen me ouders te zeggen dat het communiceren slecht gaat, ik was dit al van plan sinds de basisschool maar ik deed dit nooit omdat ik dan moest communiceren (ben inmiddels 18), na wat onderzoek is eruit gekomen dat ik pdd-nos heb.
ik ben na de hand nooit meer uit gegaan, ben het wel van plan om het nog ooit te doen maar ik vind dit een te grote stap. zijn er andere mogelijk heden om te kunnen communiceren als een normaal persoon? graag in kleine stapjes
zo nee ; eerst mensen aan kijken.
Dus: alvast een plusje van mij.
En ik doe het zelf ook niet gewoon af en toe in ogen kijken dan weet de persoon dat je interesse hebt en ge luisterd.
Welke problemen heb je precies betreffende communicatie?
En wat bedoel je in je laatste zin met "als een normaal persoon"; ben jij niet normaal dan omdat je PDD-NOS hebt?
Geen idee wat jij onder "normaal" verstaat, maar ik moet de eerste 100% "normale" mens nog tegenkomen.... iedereen heeft wel wat!!
ik weet niet wat ik moet zeggen, ik weet niet wanneer ik iets moet zeggen en ik weet niet hoe ik het moet zeggen ik ben onder behandeling van een psycholoog, maar ik vind het veel te traag gaan. hij vraagt alleen maar hoe het met me gaat. (en ja zelfs met dat heb ik moeite mee)
Inmiddels heb ik geprobeerd een antwoord op je vraag te geven, misschien heb je er iets aan en anders: vraag gerust.
Je problemen zijn m.i. heel logisch.
Mijn zoon van 18 heeft het syndroom van Asperger; ik heb er dus wel een beetje ervaring mee in de loop van die jaren ;-)
Jammer, dat je het gevoel hebt geen vooruitgang te boeken bij je psycholoog. Dat kan je met hem/haar bespreken!!! En dat is nou juist het probleem denk ik hè?.... maar daar heb je een prima oefenplek (zie ook mijn antwoord).
de wetenschap dat er velen zijn die moeite hebben met communiceren,contact maken, een gesprek voeren [eigenlijk wat WendyH ook al aangeeft]. Ik spreek uit eigen ervaring. Mijn buitenkant ziet er zeker en standvastig uit, maar van binnen kan ik tegelijkertijd velen doden sterven. We kunnen niet allemaal overal goed in zijn. Ieder heeft zijn sterke kanten/punten. Richt je aandacht vooral daar op. Dat geeft meer zelfvertrouwen en dan komt de rest ook wel [mocht dit dan nog nodig zijn]. Ik hoop dat deze reactie [en de andere gegeven adviezen] je sterkt in je toekomstige communicatie!!
Hartgroet
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.